Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Slecht radio ontvangst

Filluar nga berer08, Janar 16, 2018, 12:43:26 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

berer08

Beste MOC leden,


Sinds 2012 hebben wij een Mitsubishi Grandis (2004, 2.4 benzine).
We merken de laatste jaren dat het ontvangst van bepaalde FM zenders (Sky radio, 538) steeds slechter wordt.
Dat zou kunnen komen omdat wij in Twente wonen. Verder rijden wij hoofdzakelijk in Twente en de Achterhoek.
Onze Grandis heeft een raam antenne en de originele radio ingebouwd. De bekabeling en voeding heb ik globaal bekeken. Hier niets kunnen vinden waarom het ontvangst zo slecht is. De ingebouwde antenne versterker krijgt spanning en zou moeten werken.
Recent een DAB+, FM receiver aangeschaft. Als het DAB ontvangst goed is hebben we glashelder geluid.


Graag zouden we een beter ontvangst van onze FM zenders willen hebben.
Wie kan ons helpen om het radio ontvangst te verbeteren? Waar moeten we opletten?


Alvast bedankt.




Nobodie14

Ik zou 3 dingen controleren:
1. Meten of de raamantenne nog in orde is middels multimeter
2. Aansluitingen raamantenne op antenneversterker controleren op corrosie
3. Controleren van antenne stekker in radio op lichte corrosie


berer08

Dank voor je reactie. Komend weekend neem ik de tijd om er even naar te kijken.


berer08

Beste nobody14,


Zojuist heb ik e.e.a. doorgemeten.
Naast de raamantenne zit de versterker.
Als ik de versterker los haal van het raam is de ontvangst van de radio over. Als ik de versterker weer aansluit heb ik slecht ontvangst.
De aansluiting met de raamantenne is schoon.
Ik heb de banen van de raamantenne gecontroleerd met de multimeter. Alle banen lijken goed.
De spanning voor de versterker komt via de radio. Deze is 11,02 volt. Op de accu meet ik 11,82 volt.


Waar kan de slechte ontvangst nog meer vandaan komen?
Iemand nog ideeën?


Groet,
Remco


Nobodie14

Heb je punt 3 gecontroleerd?
Ik zou de plug van de antenne aan de achterkant van de radio eruit trekken, de stekker inspuiten met WD40, de stekker in de radio pluggen en ronddraaien, stekker eruit en even schoonmaken en nogmaals herhalen tot de WD40 en eventuele corrosie weg is..

De rest lijkt namelijk in orde.
Als dit ook niet helpt, dan zou het de antenneversterker zelf kunnen zijn.
Maar het is een duur experiment als het daar niet aan blijkt te liggen.

Je zou kunnen overwegen om een universele raamantenne voor ong. 20 euro te kopen.

Je hebt toch niet toevallig een DAB splitter tussen de originele raamantenne en de radio zitten?
Of een DAB antenne in / over de lussen van de originele raamantenne aangebracht?

trancedrift

Heb je toevallig een usb lader in de aansteker? Haal het dan uit en probeer nog een keer.

berer08

Bedankt voor jullie reactie.


Punt 3 heb ik zeker gecontroleerd.
Ik gebruik regelmatig mp3 player met een FM transmitter in de sigaretten aansteker. Deze zit er al een poos niet in.
Verder heb ik geen USB laders actief.


Persoonlijk zat ik te denken aan een defecte antenne kabel. Dus heb ik nog e.e.a. onderzocht.
In de schuur had ik nog een raamantenne, en antenne versterker met fantoom voeding liggen.


Wat als ik de spanning van de versterker eruit haal bij de radio? Zonder versterk idd geen ontvangst.
Plaatsen van een extra versterker met fantoom voeding. Minimale verandering.
Wat als ik de raamantenne tijdelijke bevestigd aan de buitenzijde van de auto? Geaard en voorzien van voeding. Ontvangst slechter dan de originele antenne.
En als ik de antenne versterker erbij tussen zet? Het ontvangst is iets beter. Maar nog steeds slechter dan de originele antenne.


De antenne en bekabeling lijken mij in order.
Dan zou de electronica in radio nog een issue kunnen zijn?
Zien jullie nog meer mogelijkheden?


Groet,
Remco

Nobodie14

Ik denk dat je alles al gedaan hebt wat mogelijk is zonder een externe antenne te plaatsen.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de FM zenders zelf niet sterk genoeg (meer?) zijn.
Nieuwe FM steunzenders worden alleen nog maar mondjesmaat geïnstalleerd vanwege de transitie naar DAB.
Daarnaast kan het FM signaal in jouw gebied soms gestoord worden door FM signalen vanuit Duitsland.
De zendmasten aldaar staan wel verder weg, maar zijn soms sterker.
Je kunt hier meer over lezen op https://www.radioforum.nl
Het is een discussie die zowel over FM als DAB gaat.

Je kunt de verschillende frequenties van radiostations en het bijbehorende bereik van de zendmasten bekijken op: http://www.radio-tv-nederland.nl
Als je de Threshold naar 60dB (Options -> Layout) wijzigt (omdat een raamantenne in de regel een minder goed ontvangst heeft dan een externe antenne) en dan naar de google maps layout kijkt, dan zie je hoe de ontvangst is.

berer08

Wauw.
Deze site kende ik niet. Ik heb de gegevens ingegeven. Het is logisch dat het ontvangst minimaal is. Toch maar eens op zoek naar een andere antenne.




Nobodie14

Mocht je besluiten om een externe antenne te gaan plaatsen, zoek dan naar een DAB+ / FM antenne.
In Duitsland hebben ze al veel ervaring met DAB dus ik zou daar op zoek gaan naar een goede antenne.
Hier kun je een test vinden: http://www.dab-antenne.com

Persoonlijk zou ik voor een vaste antenne aan de voorkant van het dak gaan.
En dan zou ik de Bad Blankenburg Flex-Dachantenne kiezen.
Volgens de reviews een goede antenne tegen een mooie prijs.