Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

hulpveren nodig bij plaatsen LPG op outlander 2007?

Filluar nga sjacka, Janar 15, 2018, 07:57:11 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

sjacka

Ik ben sinds een paar dagen in bezit van een outlander 2.0 uit 2007 met 130000 km. Nu wil ik deze voorzien van een lpg installatie en ik heb twee vragen. Zijn hulpveren noodzakelijk? En nog een vraag, kan ik ook banden kwijt met 65 wanghoogte voor iets meer comfort?

Nobodie14

Een LPG installatie betekent een LPG tank met een extra constant gewicht van ong. 50 to 65 kg met vulling.
Ik neem aan dat het een ringtank in de bak voor het reservewiel gaat worden.
Bij een nieuwe auto zal dat geen problemen opleveren.
Maar bij een ruim 10 jaar oude auto (ik neem aan dat het jaartal in je bericht een typo was anders praten we over een 20 jaar oude auto..) kan dat een probleem worden.
Waarschijnlijk zit er ook nog een trekhaak onder? Of heeft er een onder gezeten in het verleden?
De hoofdveren zullen na al die tijd slapper geworden zijn.
En aangetast door roest.
De kans is daardoor groter dat de LPG tank de genadeklap voor een hoofdveer gaat worden.

Ik heb vorig jaar ook een LPG installatie laten inbouwen in mijn Space Star.
En kwam voor hetzelfde dilemma: wel of niet hulpveren.
De wagen hing niet echt achterover, maar de wegligging voelde niet goed.
De achterkant was mij te dominant aanwezig in bochten en plotselinge koerswijzigingen.
Het zou een karaktertrek van de auto kunnen zijn en ik twijfelde daarom of hulpveren de wegligging zou verbeteren.

Voor ik daar een beslissing in kon nemen (hulpveren zijn verdraaid prijzig!) was de hoofdveer linksachter gebroken.
Het (extra) constante gewicht van de LPG tank was kennelijk de genadeklap voor die veer.
Ik heb toen nieuwe hoofdveren en - gasgevulde schokbrekers van Monroe laten monteren.
Daarna heb ik de auto zowel voor - als achter laten uitlijnen.
Het extra gewicht helemaal achterin laat de auto aan de voorkant altijd iets omhoog komen waardoor de geometrie van de vooras veranderd.
En omdat het een constant gewicht is, heeft uitlijnen ook zin.
'Vroeger' werden auto's uitgelijnd met een gewicht op de bestuurdersplaats.
Dat werd echter nagenoeg nooit gedaan.
Tegenwoordig is dat kennelijk niet nodig omdat de fabrikant bij de uitlijning rekening houdt met een extra gewicht van een gemiddelde bestuurder.

De wegligging van mijn Space Star is nu goed te noemen.
De wagen is veel meer in 'balans'.

Terug naar jouw vraag: is het noodzakelijk?
Mijn antwoord (zonder de auto gezien of gereden te hebben): nee.
MAAR..
Als de wagen duidelijk achterover hangt zit je met een ander probleem.
Je kunt hulpveren laten monteren die de hoofdveren ondersteunen.
De hoofdveren zijn al slap, anders zouden die niet duidelijk inveren.
En als er een hoofdveer aan de achterkant breekt (wat ongetwijfeld eens gaat gebeuren), dan moet je alsnog je hoofdveren en schokbrekers laten vervangen.
Dat is een dubbele, hoge uitgave.

De hulpveren voor de Outlander op zich zijn niet zo duur: rond de 120-140 euro. Maar deze moeten centraal IN de hoofdveren gemonteerd worden. Dat betekent 2 tot 3 uur werkplaats tarief. Als ze de boel al los krijgen. Ik zou er zelf (zonder goede veerspanners) niet aan beginnen.

Mijn advies: gewoon met de auto rijden.
Na plaatsing van de LPG installatie de auto wel laten uitlijnen en de koplampen overnieuw af laten stellen.
En als er een hoofdveer breekt, nieuwe veren en schokbrekers laten monteren.
Als je een trekhaak hebt en regelmatig een aanhanger of fietsenrek eraan hangt, dan zou ik tegelijkertijd wel hulpveren laten monteren. De boel ligt dan toch al open.

CvW

Hulpveren heb je bij de Outlander Sport bij plaatsing van een LPG tank niet nodig, de vering onder dit model is stevig genoeg om dit extra gewicht te dragen. Zelfs als er een trekhaak onder de auto hangt en je er 75 kilo druk op zet van een caravan of aanhanger zakt hij nauwelijks merkbaar in de vering.

Qua ruimte kun je een grotere band makkelijk kwijt, maar wat verwacht je aan extra comfort van in totaal 2cm extra omtrek? Dit model Outlander is gewoon stevig geveerd.

Mijn advies wijkt dus af van dat van Nobodie14. Ik zeg: "niets doen aan die vering en gewoon een lpg tank plaatsen en, mits van toepassing, lekker die caravan aan de haak hangen".


[verwijderd door de beheerder]

sjacka

Bedankt heren, ik ga de lpg installatie eerst maar eens laten plaatsen. Ik ga voor een 77 liter tank want ik heb er een hekel aan om vaak te tanken. Dat de vloer iets hoger wordt vind ik niet zo erg.