Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

turbo druk evo 7

Filluar nga jeroenvb, Janar 09, 2018, 07:18:20 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

jeroenvb

hallo mitsu owners


ik heb een kleine vraag aan jullie
afgelopen zomer heb ik een lancer evolution 7 gekocht van 2001
nu ben ik er achter gekomen dat mijn turbo druk niet goed kan zijn.
de turbo zou op 1,3 bar turbo druk moeten draaie maar dat weet ik dus niet zeker of dat zo is.
nu is mijn vraag aan jullie eigelijk : hoeveel turbodruk / bar levert een orginele evo 7


afgelopen maand heb ik een gauge boost klok geinstalleerd en die geeft 0,5 bar aan
naar aantal controllens ben er wel achter gekomen dat het niet aan mijn gauge ligt want als ik met de compressor beetje druk op zet kan al hoger komen dan 0,5 bar en de leiding lekt nergens
ook ben er achter dat de actuator / wastgate (klep aan de turbo ) helemaal ingedraaid is en gangbaar is
nu heb ik andere boostvalve besteld en die moet ik nog installeren en hopende dat er wat veranderd


hopende jullie reacties op mijn onzekere vraag
en hopende dat er geen probleem is met mijn evo


mvg jeroen

EnnoE34

Heeft een EVO geen druk sensor in het inlaat gedeelte? Dan kun je met OBD2 apparatuur de boost uitlezen. Zo werkt dat ook bij mijn Volvo T5.

jeroenvb

nee helaas niet want daar dacht ik ook aan maar dat is niet het geval.

EnnoE34

Wastegate staat die wel op de gespecificeerde waarde?

Zeker weten geen boost-leak?


Foutmeldingen OBD2 uitlezen?


Met de T5 zit ik maximaal op 1,1 turbodruk. Af te lezen adv OBD data.


Ik weet niet of een EVO ook werkt met een TCV valve (Turbo control valve), die werken bij een Volvo ook op vacuum en als die niet goed meer werken, werkt de turbo ook niet meer op volle kracht (bescherming).



trancedrift

Ja wel, Evo's hebben MAP sensor op de inlaat tot + 2 bar en die kan idd uitgelezen worden met obd2 inclusief de gewone 5 euro bluetooth dongels.

jeroenvb

oke dan heb ik hem niet zien zitten


heb geen lek want heb mijn gauge klok gecontroleerd en di werkt na behoren en mijn lucht lijdingen zijn dicht heb mijn boost valve vervangen want daar was ik niet zeker over dus dat zou goed moeten zijn.
ja ik heb wel een obd2 uitlees aparaat maar weet niet of ik er mee uit kan lezen codes wissen kan ik wel maar waarde uit lezen weet niet zeker ga proberen een keer 


maar hij moet dan wel zeker boven de 1 bar zitten zeggen jullie ??

trancedrift wat bedoel met die 5 euro dongel ??








trancedrift

Dus je hebt boost gauge dan?


Als je gewoon geen druk opbouwt is de meest waarschijnlijke redenen de wastegate actuator, of slang naartoe lekt, of de membraan binnen lekt.

jeroenvb

hallo


gekeken met mijn uitlees aparatuur maar dit kan ik niet kan er alleen maar codes mee wissen.

ja ik heb een boost gauge

maar de wastgate actuator heb nog niet vervangen heb hem er laatst wel afgehad want dit dacht ik ook namelijk


alleen zag er niks geks aan .


ik durfde er alleen geen druk op te zetten met de compressor om hem te testen .

wat voor test kan ik doen om dit te controleren ??

mvg jeroen

jeroenvb

op internet is wat rond gekeken voor een nieuwe wastegate actuator orgineel maar telkens als ik bij de orginele uit komen staat er bij specificaties dat de wastegate maar 0.8 bar levert.
dus ik denk dat mijn systeem toch niet kapot is en zo hoort ..


wat denken jullie??


verder kan ook wel een aftermarket wastegate kopen die 1.5 bar levert maar heeft dit nut om dit te doen??




gr jeroen

EnnoE34

Wastegate zal open gaan bij een bepaalde druk!


Dat neemt niet weg dat je turbodruk hoger op kan lopen. Bij de Volvo S60 T5 gaat de wastegate ook open vanaf bepaalde druk, die ligt omstreeks rond 0,4 bar. Ga je tunen, kan het soms nodig zijn de wastegate te veranderen. Maar bij mijn T5-je met tune heb ik gewoon de originele wastegate.




trancedrift

Daarom heb je wastegate actuator en druk regelaar die de druk verbinding tussen turbo outlet en wastegate verbreekt. Boost solenoid noemen ze het. Normaal hesproken hebben alle evos tot de X een twee port solenoid. En op je ecu is er een stuk code (tabel) die zorgd dat de sollenoid bij bepaalde motor belasting minder lucht tussen turbo en wastegate toelaat. Wastegate gaat open op 0.8bar en dat de minimale druk, maar door de solenoid kan de druk dubbel worden. Voor meer dan dat heb je wel andere wastegate en 3 port solenoid. 2 port solenoids zijn minder goed ook voor vasthouden van de druk op hogere toeren.

Nou terug op je vraag - de solenoid is fail safe ontwerp, het is locked open en als het werk goed dan pass sluit je de verbinding turbo-wg. Dus als er iets mis is met de solenoid of met de slangen naar de solenoid zou je maar 0.8 bar max krijgen

EnnoE34

Het kan dus zijn dat de solonoid inwendig lekt, waardoor de turbodruk niet meer gehaald wordt.....


Bij de Volvo geldt dat deze dingen 60000 miles / 100000 km gegarandeerd mee gaan, ga je tunen met hogere turbodruk, gaan de solonoids minder lang mee.

jeroenvb

#12
de boost solenoid kan het niet zijn want die heb ik namelijk een tijdje geleden vervangen (zie foto ) ik dacht dat dit een boost valve heten .
maar wat ik dus het beste kan doen is laten chippen van 280 pk naar 320 pk en dan gelijk de ecu laten aanpassen voor een 3 weg solonoid.


en dan de wastegate ook aan passen of niet doen?







[verwijderd door de beheerder]

trancedrift

3 port is zwz veel beter, wastegate rating (spring) aanpassen zou ik voor later laten, als het niet meer lukt bepaalde vereiste druk te houden na de tune.

jeroenvb

zo gisteren naar de testbank geweest en had ik een vermogen van 330 pk
mijn druk was idd 0,8 bar en dit is normaal voor een evo


zoals ik nu ook weet zijn mijn verstuivers al andere dan orgineel en is de ecu dus gechipt.


verder zij die man ook dat ik mijn gauge boost meter op mijn inlaatspruitstuk aan moest sluiten en niet tussen de wastegate en de boost solonoid


volgens die man was het ook verstandig om keer naar ems tuning te gaan om daar mijn benzine verhouding bij de toeren aan te passen want die stond te arm.


verder als toch de ecu moet aan passen wil ik gelijk die man de boost solonoid aan passen van 2 naar 3 weg want dan ben ik toch bezig


maar hebben jullie eventueel nog wat tips zodat ik nog iets meer pks los kan peuteren uit mijn motor.


of moet ik dan echt gaan denken aan andere turbos en motor aan passingen ??