Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Even voorstellen

Filluar nga Eicherwijs, Qershor 15, 2017, 01:20:06 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Eicherwijs

Hallo allemaal,

Mijn naam is Ron en hoop deze week mijn eerste Mitsubishi op te halen. Het is een grijze Space Star 1.6 Shogun Se uit 2004 geworden, 187.000 km op de teller en onderhoudsbeurten gehad. Vele merken auto's gehad. Na grote problemen te hebben gehad met me Mercedes A140, heb ik van vrienden een oudere type Space Star uit 2000 kunnen lenen een 1.8 GDI. Auto reed voortreffelijk, en volgens eigenaar weinig problemen mee gehad. Dit was wel een automaat.
Nu maar hopen dat deze auto mij veel plezier geeft. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Mvg,

Ron

Chaoth

Euro 98 tanken om vervuiling van gasklephuis tegen te gaan.

Eagle1982

Welkom Ron,

Het gaat hier om een 1.6.
Dus 98 tanken hoeft voor deze motor niet, al vindt ie het vast lekker.

Bij de 1.3 en de 1.6 wil het wel voorkomen dat schakelen niet lekker gaat, versnelling niet lekker kunnen vinden en het gevoel dat je in een pan soep staat te roeren.
Dit heeft te maken met het feit dat er achter deze motoren een versnellingsbak zit van Renault.
Het verschijnsel is aardig te beteugelen door de kunststof busjes die gebruikt zijn in het mechaniek te vervangen.
Kostentechnisch stelt het niet veel voor en met een beetje geduld en goed kijken hoe het nu zit is het prima zelf te doen.

Verder zijn het prima wagens en voor het type wagen ook best wel zuinig te noemen (gezien de aerodynamica van een schoenendoos)
Zelf heb ik hier een Spacestar 1.8GDI voor de deur staan, kent ook weinig problemen, alleen geldt daarvoor inderdaad wat Chaoth aangaf, 98 of hoger tanken voor de betere prestaties en minder inwendige vervuiling.

Wel in het begin de vloeistofniveaus goed in de gaten houden, 2e hands koop je altijd iets waar een ander afstand van gedaan heeft.
En heeft hij net een nieuwe distributieriem gehad? Zo niet dan is die gezien de kilometerstand en leeftijd ook aan de beurt.

Natuurlijk wens ik je veel plezier en veilige kilometers met de nieuwe aanwinst.
En als er vragen op komen borrelen, gewoon stellen, daar zijn we hier voor  :)


Eicherwijs

Allen,

Onderhoudsboekje heb ik ingezien en de distributieriem en waterpomp is onlangs bij 148000 km vervangen. auto staat nu op 187000 km. De onderhoudsbeurten heeft hij ook allemaal gehad. Laatste kleine beurt bij 177000 km. Incl. 4 nieuwe Vredestein banden. Al met al ziet het er volgens mij goed uit. Ik moet alleen even nog checken wat voor olie ze erin hebben gedaan. Onder motor kap zag ik ergens staan 10W40. Ergens had ik op de forum gelezen dat het beter is om 5W30 of 5W40 te gebruiken.
Eerst volgende project is om de oude ingebouwde radio met navigatie te vervangen. Radio gedeelte vervang ik door een modernere versie met bluetooth en carkit. Als ik de losse navigatie eruit haal, kan ik dit vak voor andere doeleinden gebruiken? Moet ik daar nog iets voor kopen? Als ik dit vervang wat mis ik dan voor info op me display van boordcomputer?

groetjes,

Ron

Eagle1982

Qua info valt RDS weg en de radio settings zoals Balance, Fader, Bass, Treble en de functies onder de mode knop komen te vervallen.
Wat over blijft is buitentemperatuur, tijd en 1 vaste weergave in te stellen (verbruik/rijbereik/gemiddelde snelheid/.....)
Bij de GDI motoren heb ik al een paar van deze displays gemodificeerd zodat je wel weer de functionaliteit hebt met een aftermarket radio.
De displays willen vaak ook wel kuren vertonen qua leesbaarheid doordat segmenten uitvallen, dit is reparabel.

Om een duidelijk beeld te krijgen van de huidige situatie betreffende de radio is het misschien handig om een foto toe te voegen.

Eicherwijs

#5
Gisteren de auto opgehaald. Er zijn nog een paar kleine dingen die ik nog wil doen. Dat zijn oa.:[/font][/size]
* Nieuwe dakantenne, bestaande is afgebroken.
* Nieuwe autoradio met bluetooth, USB en CD. Ik ga voor de JVC KD-R871BT
* Ik zag dat het plastic voor de koplampen nogal dof waren. Hoe kan ik dit oplossen. Bij mijn buren was dit met een Nissan afkeur APK
* Lampje vervangen dashboard bij KM teller
* Uitbouwen bestaande Parrot MKi9200. Inien men interesse hier in heeft laat maar weten. Alleen afstandsbediening en boekje zit er niet bij.


Verder werkt alles naar behoren, ook kleurendisplay is goed.


mvg,


Ron

Eicherwijs

#6
Hierbij nog de foto van bestaande autoradio met Navi

mvg,

Ron

[verwijderd door de beheerder]

Marcuz77

Je kan je koplampen polijsten, maar ik ben hier geen kei in geweest en heb mijn betere van een sloop afgehaald.
Wat is er afgebroken aan je dak antenne, De voet of het steeltje?


Eicherwijs

Antenne is bij de voet afgebroken. Het is niet zo'n losse antenne die je eraf draait.

Marcuz77

Dat is balen.
Als het een originele is zou ik er een van de sloop afhalen.
Volgens mij zit de kabel verbinding onderaan de voet vastgebout>

Eicherwijs

Ik moet nog ff kijken hoe dit vastzit, nu te warm. Ik denk dat ik dat kan zien via binnenverlichting

Eagle1982

Ik heb de koplampen van die van ons ook al een keer gepolijst.
Dat heb je met kunststof.


Eicherwijs

Ik zag online dat je van Turtle Wax spul hiervoor kunt kopen. Kosten ca. EUR 16,-

Nobodie14

Ik heb de koplampen van mijn auto ook moeten polijsten.
Ze waren nog niet APK afkeuringswaardig, maar het irriteerde mij dat ze doffe plekken hadden.
Zelf gebruik ik de Meguiar's Headlight Restoration Kit.
Deze set is duurder dan Turtle wax, maar het resultaat is werkelijk goed.
Mijn buurman had de Turtle wax set gebruikt, maar het resultaat was teleurstellend.
Ik heb toen de koplampen van zijn Clio met Meguiar's gedaan.

Aangezien ik er niet bij was toen hij het zelf eerst probeerde, dus weet ik ook niet of hij het wel goed gedaan had.
Het belangrijkste is het schuren van het plastic om de aanslag op - en de verweerde laag van de koplamp te krijgen.
De Meguiar's kit van mij (enkele jaren oud)  heeft daarvoor een schuurpad en 2 schuurschijfjes in 1.000 en 3.000.
Je moet echt door blijven gaan met schuren totdat je een egaal oppervlak op de koplamp hebt.
Daarna met Plastic Restorer polijsten en met PlastX sealen / voeden.
Bij mijn vorige auto waren de koplampen (na behandeling) een jaar later nog steeds als nieuw.

Als je geld wilt besparen: waterproof schuurpapier 800 en 1.500 gebruiken, polijsten met een cleaner, voeden met een kunststof verzorgingsmiddel (bv W5) en een wax laagje erover heen.

Eicherwijs