Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

TranceDrift CY Lancer 1.8T Topic

Filluar nga trancedrift, Shkurt 22, 2015, 11:40:38 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

4Koen63


trancedrift

Zelfs verrassend goed, dat is bijna nihil qua slijtage metalen, en olie viscositeit lijkt ook bijna niet veranderd (-4 cP max verdunning). En dat op een motor die levert dubbel de originele fabriek vermogen en koppel (280 pk / 360 Nm vs 143 pk /177 Nm) met al een trackday op deze olie.

4Koen63


trancedrift

#48
Olie ververst met verse HKS olie en intussen ook de voorste motorsteun vervangen met eentje van Torque Solutions, 75A durometer, dus Evo materiaal eigenlijk. Ik moet zeggen - wat een verschil, het is waar dat de auto trilt behoorlijk meer bij stationair en optrekken maar als een keer in beweging bent het voelt als een nieuwe auto - soepele schakelen, meteen koppel op de wielen, geen extra geluiden meer.





Oh, ja, en al mijn 6 race wielen met semi-slicks  in wit gespoten ook :)



trancedrift

Gewassen op de dag voor Japfest:





En natuurlijk op Japfest:





En ook samen met Lancer's van Kim en Remco




Marcuz77


trancedrift

Foto's en video's van vorig week op donderdag, Vrijrijden op TT Assen














Best lap of the day
https://www.youtube.com/watch?v=JM7DGGWVMyY


Spannende momenten
https://www.youtube.com/watch?v=hJ7LDpAHNac

trancedrift

En VrijRijden weer op Zandvoort op 25ste


Alle 2:17.xx rondes in een video
https://youtu.be/HaYGPdrLeBk


En een andere video die Traffic/Verkeer heet, naam spreekt voor zichzelf
https://youtu.be/C0VfUj3m23I

trancedrift

Ik zit vanochtend te filosoferen over de auto. Ik was teleurgesteld dat ik kon niet mijn doel bereiken om 2:12-15 op Zandvoort te kunnen rijden, terwijl ik en de auto voelen allebei er klaar voor. Er zijn toch een paar dingen die moeten verbeterd worden op de auto:


- Veiligheid: Er is een rol kooi nodig, snelheden lopen steeds op en de auto wordt zvz niet meer als dagelijkse auto gereden. En de airbag moeten uitgeschakkeld worden tijdens het racen, ik blijf dit vergeten...


- Vermogen: Ik heb meer toeren nodig dus de Brian Crower klepveren moeten eindelijk in. Met oplopende vermogen tot 7500 in plaats van 6500 toeren zal ik mijn schakelpunten kunnen verbeteren. Maar als het moet gebeuren met nieuwe koppakking wordt het dure procedure dus het zal waarschijnlijk gepaard gaan met een motor onderzoek (zuiger oppervlakte en cilinderwanden) eind deze jaar.


- Remmen: Dit was en blijft grote ellende. Nu met de Carbotech XP8 blokken voorin hoef ik niet elke keer mijn voorremmen te reviseren, allen elke derde keer.. maar de Frankenstein achter remmen blijven problemen veroorzaken. Remmen werken eigenlijk heel goed, ik stop ontzettend hard, maar het gaat meer om de duurzaamheid, of het gebrek daarvan. Er komt misschien binnenkort een grote verbetering op deze gebied met nieuwe Evo X hoofdcilinder en big brake kit. ATE Typ 200 blijkt ook een grote teleurstelling wat betreft racing remvloeistoffen. Motul RBF600 is vele malen beter. De Ate remvloeistof ging koken al na 4 rondes op een eigenlijk rustig qua remmen circuit als Zandvoort.


- Tractie: Grote gebreken hier ook. Ongelofelijk maar fabriek koppeling blijft volhouden met dubbel vermogen en koppel. Dat zal natuurlijk niet oneindelijk doorgaan en op gegeven moment zal ik een Clutch Master FX250/300 koppeling moeten aanschaffen. Maar de grote misser hier blijft de open differentieel. FWD met open diff betekend gewoon oneindelijk onderstuur als je probeert snel uit de bocht te komen. Ik blijf de banden branden zelfs op derde versnelling. Grote probleem met de diff is het kost van een passende LSD exemplaar, kosten variëren tussen 900 en 1800 euro alleen voor het aanschaf vanuit UK of Japan.



En natuurlijk iets positiefs - motor houd ontzettend goed vol, olie keuzes zijn tot nu toe perfect geweest - HKS Super Racing 10W45 voor de motor, ververs intervallen op 5000 km of 2 grote trackdays, of 3 kleine trackdays; en Motul Gear 300 75W90 GL4+ voor de versnellingsbak. Aangezien dat ik kon de motorolie temperatuur met meer dan 20 graden verlagen, voor de motor ga ik nu Motul 8100 X-cess 5W40 proberen met 4000 km verversintervallen of maximaal 2 trackdays vooral om de onderhoud kosten te beperken. Oil catch can systeem werkt ook goed, ik vang tot 70-80 ml blowby per trackday, of 100 ml per 1000 km. Olieverbruik is er geen zonder racen, op de circuit verbruik ik tot 200 ml maar meestal minder per trackday. Olie temperatuur met de nieuwe olie koeler blijft vast op 110 graden C tijdens racen  met ventilator aan, en 95 graden C tijdens normale rijden zonder ventilator aan.


Onderstel van de auto is subliem. Street Flex onderstel van Tein presteert uitstekend toto nu toe, ik moet wel meer meer oefenen met verschillende demper standen voor verschillende circuits. Ook met de Cusco braces blijft alles goed vast zitten en de chassis voelt ontzettend stabiel. Ik weet nu wat voor banden spanning heb ik nodig voor verschillende circuit om de banden snel en consistent op temperatuur te hebben.


https://youtu.be/lz5EJXYBlZk

trancedrift

#55
Mijn auto situatie is weer verandert, na een periode van grote Mitsu-drukte voor me deur zit ik weer met twee. Lancer heeft nieuwe vervanger voor dagelijks verkeer - Mitsubishi Colt Z30 met de Mercedes CDI 3-cilinder. Autotje is belachelijk zuinig zonder dat veel van de prestaties zijn opgegeven, doet nog steeds 0 tot 100 in 11 seconden.


Eclipse is gisteren verkocht, en nieuwe eigenaar blijkt tevreden van zijn nieuwe aankoop. Ik zou de Eclipse zeker missen maar het was gewoon niet de juiste tijd voor mij en deze auto.


Alle drie naast elkaar, Eclipse lijkt op speelauto :)



Van het achterkant is beter





Ik was afgelopen 2 weken bezig met de achterstallige onderhoud van de Colt. Nieuwe luchtfilter, nieuwe interieur filter, nieuwe remvloeistof, nieuwe remschijven voor, en nieuwe remblokken, allebei van Ate, olie ververst met Fuchs Titan GT1 C3 5W30 met nieuwe oliefilter, en ook versnellingsbak olie ververst met  Motul MotylGear 75W90.
Ik heb vandaag ook nieuwe velgen met banden voor de Colt gekocht, verschil door de bredere en strakkere banden is echt goed te voelen qua stuurgedrag en ze zien natuurlijk veel beter uit dan de wieldoppen.







trancedrift

#56
Colt is iets minder zuinig (1 km/l minder) met de nieuwe zwaardere velgen, deze banden hebben ook veel grip en terwijl dat goed is voor de veiligheid en sturen, is dat altijd ter nadeel van zuinigheid. Dat is .... 0.42 cent meer brandstof kosten per dag .... :D tja, rijden op diesel is goedkoop!

Een typisch Colt Z30 kwaal is de mini koppeling met extreem kleine slaag. Bijna elke Colt Z30 tussen 200 en 250 000 km heeft een nieuwe koppeling nodig, sommige ook vroeger. Ik heb dus al een dubbelmassa vliegwiel van LuK en koppeling set van Sachs gekocht, moet alleen de tijd vinden voor de montage.

En de dempers van de Colt zijn bijna allemaal kapot. Het maakt weinig verschil voor dagelijks fileverkeer maar ik kan het niet echt staan. Ik ging dus op zoek naar wat is mogelijk qua upgrades en kwam dit tegen:





Bilstein B14 schroefset, nieuw voor maar 718 euro. Deze set heeft alleen hoogte verstelbaar, demping niet denk ik. Zeer verlijdend...


Remko_S

staat er mooi
zou hem zelf ook graag op die hoogte willen hebben

Chaoth

Ik niet... kan ik me straat niet meer uit komen :P