Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

TranceDrift CY Lancer 1.8T Topic

Filluar nga trancedrift, Shkurt 22, 2015, 11:40:38 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

trancedrift

Update in het motorruimte van de Eclipse (rode accu houder), nu denk ik bijna compleet, nog een catch can naast de accu en klaar.




trancedrift

Het lijkt alsof ik zou mijn beoogde upgrade op de boost control vroegen moeten uitvoeren. Bal-veer MBC hield op met normale functie op Zandvoort, gelukkig heb ik beveiliging druk-uitlaat klep op 1 bar op de UICP dus verder geen last van gehad, alleen zat ik waarschijnlijk meer richting 300 pk op de krukas die dag. De arme kleine TD04hl turbo heeft het zeker zwaar gehad, draaiend op volle toeren.


Ik heb dus alleen de bleeder klep MBC laten staan en nu kan ik niet meer dan 0.72 bar opbouwen (mijn basis tune, maar 0.12 bar boven wastegate druk). Positieve uitkomst is dat druk opbouw is ook veel minder agressief nu. Je zou denken - maar je wilt toch juist super snel spool, je had het gewoon perfect? :) Nou, ik was een beetje zat van al de wielspin in 1ste, 2de en 3de versnelling gewoon bij hard optrekken bij verkeerslichten zodra je in boost komt op 3000 toeren. Klinkt en voelt brutaal maar is verder slecht voor alles.


Dual directional Oil Catch cans klaar en functioneel.

















trancedrift

Deze catch can systeem had blijkbaar een aparte probleem - die opereerde niet in motor remmen situatie, bleef gewoon dicht en ik kreeg bij bepaalde omstandigheden een mooie wit-blauwe wolk achter mijn met motor afremmen op hoge toeren.

Als gevolg heb ik het weer verandert naar pcv-delete met één catch can voor beide ontluchtingspoorten en de can gaat dan terug naar de inlaat voor de turbo aansluiten. Tot nu toe lijkt te werken, moet nog gaan testen op hoge toeren hoge belasting situatie, en natuurlijk voor effectiviteit. Foto's van het nieuwe systeem volgen later deze week.

In de tussen tijd compressie gemeten en komt rond 11 bar op eerste twee cilinders en rond 12 op de andere twee, maar test heel snel gedaan dus waarden voor de eerste twee zitten aan de lage kant denk ik. 12 bar is ongeveer wat ik verwacht met dikkere koppakking voor 9.6:1 compressie ratio en overlappende Evo X nokkenassen dus zuigers zijn nog steeds in prima toestand denk ik. Later deze week komt ook een uitslaag van een olie analyse bij ANAC Total in Belgie binnen.

4Koen63

Wat wordt er allemaal bekeken tijdens die olie-analyse?

trancedrift

Wat allemaal zit in de olie - hoeveelheden aluminium, ijzer, kopper, zink en andere metalen die afkomstig zijn van de normale slijtage van de motor (bepaalde onderdelen zijn uit verschillende metaal gemaakt, lagers,zuigers, ringen, turbo lagers etc dus je kan meteen zien waar is de grootste slijtage aanwezig). Ook de olie dichtheid op 100 graden en vergeleken met de originele dichtheid, en de hoeveelheden water, koelvloeistof en benzine in de olie die door de normale blowby daar terecht komen. En alles wordt samengevat in een slijtage coëfficiënt van de motor.


Het is vooral interessant voor mij hoe zwaar heeft het de auto op Zandvoort gehad op zulke grote lucht druk belasting voor deze motor (1 bar)


Verder zit er nog een jaar APK op de Eclipse. De as hoes dat je had ooit vervangen had was geschuurd door veel te strak gezet kleine klem, dus weer een montage fout op deze auto. Uitlaat was extreme ellende natuurlijk, heeft mij meer dan 6 uur garage tijd gekost om alles af te dichten. Maar oke, is nu voorbij en auto rijd veel beter ook op lage toeren met opmerkelijk meer koppel onder 4k toeren, nu dat allebei inlaat en uitlaat zijn lekkages-dicht.


4Koen63

Ben benieuwd naar het resultaat van dat olie-onderzoek, lijkt me heel interessant.


Mooi dat er weer APK op de Eclipse zit. Jammer van die ashoes, die reparatie is toendertijd uitgevoerd door een bekende naam hiero waarvan je toch verwacht dat alles perfect gedaan wordt.

4Koen63

Heb je de bypass en de katvervanger er trouwens nog onder zitten of niet meer?

trancedrift

Bypas zit er nog, en zou blijfen zitten waarschijnlijk, de gelaste plekken rondom lekken helaas.

Cat-vervanger is nu afgemonteerd en ik ben niet zeker of die terug zou komen, misschien wel. Ik vind de auto wel beter als die niet constant stinkt. Ik denk dat het enige voordeel merk je pas na 5k rpm.

Probleem met de ashoes was namelijk het gebruik van rvs uitlaat tiewrap, denk ik. Je kunt aan de scheur zien dat de ashoes was  waarschijnlijk al gedeeltelijk beschadigd bij de montage.

4Koen63

Ah okee jammer. Ja je rook de auto goed altijd :P Vooral als die lekker warm was.

trancedrift

Vandaag heel veel met dak eraf gereden, zelfs met 140+ kmph valt het eigenlijk mee qua wind, heb wel genoten. Ik laat de kat wel staan, ik wil van de verse lucht genieten.

4Koen63

Met de ramen omhoog is het tot die snelheid ongeveer goed te doen ja :)

trancedrift

Ramen naar beneden, anders trillen ze te veel, vind ik niet mooi :) Gewoon ramen en dak af, is ook te doen tot 150 kmpu, daarna wordt de turbulentie te veel.

trancedrift

#43
Het was een mooie track day op Zolder gisteren, mooi weer, rustig op de track en natuurlijk Zolder zelf voor het eerst.


I denk dat ik presteerde redelijk goed voor de huidige opstelling van de auto. I miste wel de extra 50 pks van de maximum boost maar het komt goed, zal zeker nog een keer naar Zolder gaan deze zomer.


Best Laps uit de drie sessie dat ik heb gereden:


Toer 6, nog aan het verkennen
https://www.youtube.com/watch?v=up5iQhxS0IQ


Toer 9, best lap of the day, achter de zwarte CRX (die verbruikte meer olie dan brandstof en uiteindelijk kapot ging paar rondes later)
https://www.youtube.com/watch?v=wrt4OXlE2NY


Toer 12, de gehele sessie achter de zwarte GTI
https://www.youtube.com/watch?v=vOU_OLTARps


En deze keer ook een Fails Compilation (eigen fails) 1) understeer door koude voorbanden 2) oversteer door koude achterbanden 3) te weinig geremd maar ook omdat de GTI te weinig snelheid had in de shicane
https://www.youtube.com/watch?v=1ssIxBUD6gM


Na Zolder even een stukje Limburg gepakt en een mooie fotoshoot met Christian gemaakt












trancedrift

Olie analyse eindelijk binnen, was twee weken onder weg bij PostNL.... nooit meer terug verzenden op deze manier