Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

CVW - Outlander Sport 2.0 Instyle+

Filluar nga CvW, Nentor 09, 2014, 08:08:47 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

CvW

#45
Zo jammer is dat hé. Als na een paar jaar die kleine lampjes in schakelaars het opgeven. Maar soms gaat het ook om schakelaars die voor veiligheid moeten zorgen zoals bijvoorbeeld die knop voor de alarmlichten. Die gaf in mijn dashboard geen licht meer. Tijd voor actie dus. Zo ziet het er uit in mijn Outlander:



Dit onderdeel van het dashboard kun je vrij makkelijk los halen want het zit alleen met klemmen vast. Doseer de kracht een beetje.  :) Daarna met 2 schroefjes de schakelaar losmaken en de bedrading afkoppelen. Gaat heel makkelijk waarna je deze schakelaar overhoudt:


De rode dop kun je heel makkelijk losmaken. Even zo'n klein schroevendraaiertje onder de rand en dan kun je het lampje zien zitten. Ja, met een blauw kapje er overheen om de lichtstraling wit te maken.


Om bij het lampje te kunnen komen zul je het zwarte en grijze deel van de schakelaar uit elkaar moeten halen. Dat kan door de nokjes aan de boven/zijkant  in te drukken en het grijze deel vervolgens uit het zwarte deel van de schakelaar te halen. Dan hou je dit over:


Let wel op dit onderdeel (heb ik getekend want ik blijk het niet op foto te hebben) Edit: Haha, kijk eens op de foto onderstaand na de tekening. Linksonderin ligt íe.:


Het oranje plaatje kun je nu uit die grijze houder schuiven:


En zie daar, in het midden, zit de houder met het lampje. Dat lamphoudertje kun je een kwartslag draaien waarna je hem uit het plaatje kunt halen. Je houdt dan een kleine houder met een lampje over. Ik heb een loep gebruikt om alles te kunnen zien. Haal dat blauwe kleurkousje van het lampje af en bewaar dat. Je zult dat defecte lampje uit dat houdertje moeten halen waarna je een nieuw lampje plaatst. Mooiste is als je die 2 draadvoetjes goed vast kunt zetten met een tipjes soldeer o.i.d. Zit alles weer, dan dat blauwe kleurkousje over het nieuwe lampje doen en alles weer in het oranje plaatje te plaatsen.
Dit zijn de nieuwe lampjes:


Nu moet de schakelaar weer in elkaar. Dat nokje dat ik getekend had heb je nu nodig want zonder dat ding gaat de schakelaar niet meer werken. Zet dus eerst het oranje plaatje weer in de grijze houder. Dat is heel simpel. Nu dat nokje als volgt plaatsen als hij niet op die plek zit:


Nu het grijze deel van de schakelaar weer in het zwarte deel van de schakelaar plaatsen en zorgen dat alles netjes vastklikt. Rode dop weer op de schakelaar en als het goed is heb je nu geen onderdelen over.  :D

En ja hoor. We hebben licht en de schakelaar doet het ook als je er op drukt:


Ik weet niet meer wat voor type lampjes dit zijn, kan het niet meer terugvinden. Maar.....
Ze zijn 12-14V 1.2W en je kunt ze vinden bij electronica winkels. Ik bedoel dan de winkels waar je allerlei los electronica spul kunt kopen voor het zelf bouwen van apparatuur. Vergeet de auto dealers want zij kunnen je niet helpen aan losse lampjes. Wel aan nieuwe schakelaars maar dan ben je een vermogen kwijt.

De lampjes kosten ongeveer een euro per stuk en je kunt er ook van die kleurkousjes bij krijgen als die vergaan zijn.

Ik zag al dat er ook zo'n lampje in de asbak zit en waarschijnlijk ook achter de schakelaars van de mistverlichting. Dat lampje van de asbak is bij mij defect. Iemand die daar als eens mee aan het werk is geweest? Moest alles los of kon je er anders bij?

CvW

#46

CvW

#47
Van het To-Do lijstje af:
- Chromen instaplijsten - gepolijst met Meguiars All Metal Polish
- Zwarte kunststof grill delen - schoongemaakt met Meguiars PlastX (zwarte glans weer terug) en verzorgd met conditioner
- Zijspiegels - schoongemaakt en gepolijst met Meguiars PlastX en verzorgd
- Raamrubbers portieren en achterzijruiten - schoongemaakt met APC en PlastX, daarna verzorgd met conditioner
- Binnenkant motorkap - Alle gelakte delen schoongemaakt en met wax verzorgd
- Portier en kofferbak(klep) randen - Schoongemaakt en met wax verzorgd, rubbers gereinigd en verzorgd

Helaas is het weer niet (echt) geschikt om grote detailingklussen op te pakken. Ja, ff snel een laagje wax zo tussendoor, maar dan heb je het ook wel gehad. Maar......... de dagen worden alweer langer, de Elfstedentocht gaat niet meer plaatsvinden (is gisteren bekend gemaakt) en dus komt het voorjaar er weer aan............  8)




Super Top

Staat er weer super netjes bij dus.  8)
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

CvW

Nu weer Tjalling. Staat er nu weer super netjes bij. Vanmiddag was het prachtig weer en diverse buurmannen in de straat liepen met emmers en sponzen rond de auto. Tsja, dan kan ik niet achterblijven. Dus lekker aan het poedelen geweest op de grote plaatwerkdelen en tussen alle randjes. Daarna lekker een laagje M16 wax er overheen en de banden weer even zwart gemaakt.

Die randjes waren smerig. Vorige week zijn we naar Bottrop geweest en op de Autobahn pak je veel meer rotzooi mee als het even regent, vooral tussen alle randen. Heerlijk getoerd met de Outlander, vrij constant zo rond de 150 km/u want toch best druk. Op de terugweg was het rustiger en omdat ik benieuwd was wat de Outlander nog kan na bijna 190k km's en 8 jaar heb ik het pedaal goed doorgetrapt richting bodem. Viel me niet tegen; we zaten vrij snel op de 187 km/u (GPS, bijna 200 op de teller) en de rek was er nog niet uit. Helaas wel op de rijstroken voor ons dus heb ik het gas er weer afgehaald. Maar die 191 km/u topsnelheid uit het boekje zit er zeker nog in. Chapeau!  :)
En als een blok op de weg liggen hé........  8)

CvW

Als je de weergoden uitdaagt, dan loop je een risico.  ;D Ik heb het lekker toch gedaan en precies op het moment dat ik klaar was........... hagel!  ???
Ach, de ondergrond is niet koud genoeg meer en de weersvoorspellingen voor komende week roepen dat het vrijwel constant rond de 8 graden zal zijn. Tijd voor de zomerbanden dus (weer).

De 3000GT velgen heb ik vanochtend schoon gemaakt en met Wheelwax verzorgd. Daarna alles gemonteerd onder de auto. Kan 'ie best hebben de Outlander.  :)


4Koen63


Super Top

Staat 'm super!
Ze zijn goed terecht gekomen die velgen! :D
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

CvW

Vrijdag heb ik o.a. Gyeon - Q²M Bathe+ besteld bij mijn huisleverancier. Omdat ik de producten van dit merk toch wel eens uit wil proberen na alles wat ik er van gelezen heb. Aangezien ik rustig wil beginnen (kijk maar naar de prijzen van die merklijn) heb ik dit keer een flesje shampoo van 400 ml besteld voor € 18,99. Ja, ik weet het, iedereen verklaart je voor gek als je zoveel uitgeeft voor een shampoo. Maar ik ben er ondertussen wel achter dat er wel degelijk middelen zijn die het geld waard zijn.  :D

Dus gisteren de Outlander gewassen. Met de gewone NXT shampoo. Auto afgespoeld en daarna de Gyeon - Q²M Bathe+ direct op de washmitt en op de lak aangebracht. De auto dus niet gedroogd voorafgaand aan deze verwenpartij (moet wel opmerken dat er niet meer als een paar druppels op de lak liggen omdat de onderlaag goed in de wax zit). Als je een paneel gedaan hebt spoel je de auto af met een flinke straal water. Het effect dat je dan voor je ogen ziet optreden is bijna idioot. Dit filmpje laat het heel goed zien:
http://youtu.be/IoJxHoAoPL8

Op die manier dus de hele auto gedaan en daarna nog even snel de droogdoek er overheen. De lak is spekglad, bijna nog gladder dan op het moment dat er net een verse waxlaag op zit. En de glans die je krijgt van de shampoo is idioot. Die komt bijna overeen met de glans die een heel goed wax oplevert.  8-) Water op de lak? Welk water. Knipper met je ogen en het is eraf gelopen.  :shock:
Je bent op deze manier een half uurtje extra bezig, maar deze laag schijnt tot 8 weken te (kunnen) blijven zitten. Ik ben heel benieuwd. Volgens mij heb ik niet meer dan 20 tot 30 ml van de shampoo gebruikt.

4Koen63

Wow vet! Ben benieuwd hoelang het houdt :)

CvW

Ik ook Koen. De BMW van mijn zoon is er op een andere manier mee behandeld: hij heeft de Bathe+ gewoon als shampoo gebruikt; 20 ml in een emmer van 12 liter water en dan gewoon wassen. Zelfs dan heeft het al effect want de glans die achterblijft (ook na een regenbui) krijg je normaliter alleen voor elkaar met een lekkere verse laag wax. Als je het op deze manier gebruikt hecht het wel minder goed.



CvW

#57
Dank je Koen. :)

Gisteravond de Outlander na een buitje binnen gezet. Dit is de beading die je van de Bathe+ krijgt. De druppels staan strak op de lak.  :D





Jullie kennen de waakhond al?  ;D


Super Top

Mooi spul! Zo zie je maar dat ze steeds weer opnieuw nieuwe dingen vinden.

De RVR heb ik in de Ibrido staan.

De waakhond heb ik al in levende lijve mee kennis gemaakt. :P
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

CvW

Potverdrie, had ik gisteravond zomaar een H1 lamp kapot. Stoek, out, donker. Gelukkig kun je er best goed bij komen om die lampen te vervangen. Vanavond maar eens een vers setje halen.
Iemand nog tips op de korte termijn voor merk/soort/lichtsterkte?
En nee, ik ga er op dit moment geen echte Xenon in doen.  :)