Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Roestbehandeling

Filluar nga MiTsU, Mars 25, 2013, 09:59:08 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

MiTsU

Als onervaren roestbehandelaar  :D wil ik een aantal lichte roestplekken aan mijn FTO aanpakken. Het gaat om roest in de kofferbak dus niet direct in het zicht. Ik heb wat op internet gesnuffeld en kom tot het volgende "strijdplan":

- schuren tot blank metaal
- schoonmaken
- behandelen met ontroester (Owatrol CIP)
- schoonmaken
- (epoxy) primer (merk?)
- schoonmaken
- lak

Ik ben er nog niet uit welk merk en soort primer ik moet gaan gebruiken? Wat denken de ervaren roestbehandelaars op dit forum? Is dit de juiste manier om met roest af te rekenen?

mitsubishifreak

dit is een interessant onderwerp om over te praten
ga ik zeker volgen :)

tijs

roest krijg je er nooit uit, als je het echt goed wil doen, moet je het uitslijpen en nieuw staal inlassen. en dat vervolgens goed behandelen.

is je dat te veel werk, of heb je geen mogelijkheid om te lassen(of is het nog niet zo erg dat lassen direct echt nodig is), koop dan gewoon een staalborstel voor op de slijptol of boor, maak het zo goed mogelijk schoon.
ga naar de action, koop roest stop (roest omvormer) lees de gebruiksaanwijzing!
als het mooi zwart is uit geslagen en goed droog is, evt met zinkspray ofzo behandelen en een lak laagje erop, want lak laagje sluit beter af tegen water in de toekomst.

met schuren of wat dan ook, krijg je het roest nooit volledig uit het metaal. gaat altijd weer roesten, ook met de roest omvormer, maar is een stuk minder werk, en werkt net zo goed(of slecht, net of je het glas half vol of half leeg ziet)

kaya design

zal het idd helemaal tot op het metaal weg halen met zo staalborstel voor op de boormachine.
heb ut zelf ook al een paar keer gedaan, bij verschillende wagens.
als je op het metaal bent inspuiten met:

als je dat heb gedaan zie je hetvanzelf paars/zwart worden.
dit spul is het beste wat ik ooit heb gebruikt, en het is meteen je primer.
dus je ken meteen lak erover spuiten, afwerken en klaar.

tijs

is ooit eens ergens test geweest, die van de action kwam net zo goed uit als de brunox uit de bus, dus voor de prijs, zou ik voor de action gaan ;)
en brunox kan ik hier nergens zo even ophalen, action zit om de hoek... (zal bij veel mensen zijn denk ik?)
is ook primer in 1, zinkspray hoeft er natuurlijk niet perse nog over dan, maar ik vind het altijd een fijn idee, en heb het toch staan... evt van de voren licht schuren, want die omvormer is ook niet echt glad, al zal dat niet uit maken als het niet in het zicht zit.

kaya design

ja idd voor de prijs ken je beter naar de action gaan ja.
deze van brunox kost al gauw €15 voor dat kleine busje.
heb het gelukkig nog hier staan, ik weet ook maar 1 bedrijf hier in Den Haag die het verkoopt.


maar als die van de action even goed is als deze zou ik idd voor die gaan.
ga het wel een keertje halen om te testen tegen elkaar.


MiTsU

Als je op internet zoekt naar roestbehandeling kom je heel vaak de merken Fertan en Owatrol tegen als aanraders. Maar ik begrijp van jullie dat Brunox (of de Action variant) misschien wel handiger is omdat het een roestomvormer en primer tegelijk is. Het gaat nu nog om oppervlakkige roest en dat wil ik graag zo houden  ;)

tijs

tja, op den duur, gaat het altijd verder roesten, maar dat wil niet zeggen dat je er niet nog 10 jaar uit kan stellen voor het echt een probleem gaat worden.

als het niet in het zicht zit, zou ik gewoon omvormer erop doen, dan wat lak, en klaar. (mag gewoon ook spuitbus van de action zijn... als het bijvoorbeeld onder een mat zit, of verder niet echt open staat aan de elementen ;) )
als het wel wat netter moet zijn, zou ik na het omvormen even alles vlak schuren, en dan met zinkspray inspuiten, en daar overheen een lak doen. dan is het net een beetje strakker. die roest omvormer kan nogal bobbelig worden, maar door het schuren, schuur je ook de primer weg/dun.