Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Bestuurdersportier wil niet(soms) open

Filluar nga Micha, Korrik 01, 2019, 12:40:52 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Micha

 paar weken terug heb ik een colt cabrio gekocht,2 sleutels ontvangen(een klassieke en de andere met ab functie). Als ik deuren wil openen gebruik ik ab sleutel. Meestal wil bestuurdersportier niet open,bijrijdersportier wel!. Openen via slot,ook met andere sleutel lukt niet. Van binnen is de deur ook niet open te krijgen. ra...ra. >:(

Dirk23

Slijtage aan de scharnieren? Het bestuurdersportier wordt meestal meer gebruikt dan het andere portier.

Micha

die zijn ok. het lijkt meer op dolgedraaide zender,ontvanger of beide...

Nobodie14

Ik denk niet dat het probleem in de zender / ontvanger zit: de bijrijderskant gaat wel altijd open.

Zelfs openen van het portier aan de bestuurderskant met de sleutel in het slot of van binnenuit werkt soms niet.
Dat klinkt eerder als een niet goed werkende / vastlopende / vastgelopen actuator (='motortje') in de bestuurdersportier.
Maar het kan ook het stangenstelsel zitten, het knopje van het slot in de handgreep?, een vastgelopen cilinderslot of aan het slot zelf liggen.
In mijn Space Star zit nog een knopje van het slot zoals deze vroeger bestonden in de deurkaart bovenin.
Tegenwoordig hebben ze die nagenoeg nooit meer daar en zitten ze in de handgreep aan de binnenkant.

Ik zou als eerste een WD40 in het slot (dus NIET in het cilinderslot, maar het slot dat je op de zijkant van je deur ziet) zelf spuiten als je het bestuurdersportier eens van het slot hebt gekregen. Even laten inwerken, dan paar keer portier open/dicht doen.
Als het portier dicht is, wat WD40 met het rietje in het cilinderslot spuiten en met je sleutel op slot en dan weer open draaien.
Dat knopje in de handgreep zou soepel moeten lopen.
Kun je daar misschien daar iets inspuiten op het scharnierpunt van het knopje??
Met een beetje geluk is je probleem voorlopig opgelost.
Het slot, het knopje en de cilinderslot moeten dan eens echt gesmeerd worden.
WD40 werkt alleen tijdelijk.

Werkt dat niet, dan zou ik de deurkaart eraf halen en kijken wat er aan de hand is.
- Actuator los koppelen van het stangenstelsel en testen of die gemakkelijk op de afstandsbediening werkt
Als die niet werkt (of moeizaam), dan weet je de oorzaak.
Je kunt dan nog proberen om de actuator wat soepeler te laten lopen door deze met WD40 in te spuiten.
Anders test 2
- Het cilinderslot los koppelen van het stangenstelsel en testen of je je sleutel makkelijk in het slot kunt ronddraaien
Als die niet werkt, dan weet je de oorzaak.
Anders test 3
- Haal het slot zelf los van het stangenstelsel, maar het portier NIET DICHT DOEN!
Met een schroevendraaier de vanger simuleren met de deur open.
Als dat niet lukt (of heel moeizaam) dan is het probleem in het slot dat gesmeerd moet worden.
Je kunt nu overal goed bij, dus spuit hier en daar wat vet op het slot, actuator, cilinderslot, het knopje en het stangenstelsel

Micha

thnx voor uitvoerige analyse. als ik je goed begrijp zijn aantal varianten/oplossingen.ik zal kijken wat ik ermee doe,teleurstellend vind ik alleen dat auto met nog geen 83 dkm deze mankement vertoont. maar,ja,cabrio wordt in Italië gemaakt,dan kan je van alles verwachten.

Nobodie14

Tja, de auto is wel 13 jaar oud.
En als er dan alleen 83K km op zit, dan is dat nog geen 6.400 per jaar.
Dat is eigenlijk nog erger dan dat er 150.000 km op zou zitten.
En als er dan ook nog beurten overgeslagen zijn (bij die km standen moet dat elk jaar), dan zal je nog meer tegen komen.

Dat ligt dus niet zozeer aan de auto, maar aan de leeftijd samen met lage km stand en eventueel achterstallig onderhoud.
Het smeren van scharnieren (ook van benzineklep, motorkap, motorkap sluiting etc.), sloten etc. doen nog maar weinig garages tegenwoordig.