Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Benzine vraag

Filluar nga W.Estland, Mars 21, 2015, 10:44:31 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 4 Vizitore po shikojne kete teme.

W.Estland

Hallo allemaal,

Vraag: ik ga dit jaar naar Frankrijk, en nu heb ik ergens gelezen dat de euro 95 hier in Nederland niet hetzelfde is als in Frankrijk. Is dat zo? Het tanken in Belgie en Luxemburg zal denk ik geen problemen opleveren. Het probleem zit in Frankrijk, daar mengen ze iets van bio-rommel er doorheen waardoor je motor slechter gaat lopen. Kan ik dan beter euro 98 tanken? Of is er een ander alternatief? Hoor graag wat er voor mogelijkheden zijn. Thx.

Gr Hans

robsel

Ik ben al heel veel door en in Frankrijk op vakantie geweest, ga over 6 weken weer, en tank altijd de Euro 95 met mijn 2.4 lt Outlander en nooit geen problemen. Totaal geen verschil te merken.
Je kan altijd de euro 98 tanken kan zeker geen kwaad kost alleen ietsje meer.

gr

W.Estland

Ben toch effe aan het spitten geweest en ben erachter dan het SF95E10 is. Dat 10 is 10% ethanol. Euro 95 schijnt moeilijk dan wel niet te verkrijgen te zijn. Ik heb ook in de gebruikers handleiding gekeken, maar daar heb ik niet kunnen ontdekken of de motor hier wel tegen kan. Maar als ik af ga op wat robsel schreef is het motorblok, 2.4,  uit een Outlander en een Grandis niet zo heel erg veel verschillend. Maar dat kan ik ook mis hebben.

Gr Hans

robsel

#3
Hans,

Ik bedoelde inderdaad deze SP95-E10 als zijnde Euro 95.Nogmaals ik heb altijd deze getankt in Frankrijk.
Als je gaat tanken in Frankrijk NOOIT langs de route du soleil of hoofdwegen maar bij de grote Supermarkten is het echt heel veel goedkoper.
Ik heb zelf 1 keer E10 getankt maar merkte totaal geen verschil in verbruik en rijden

De ANWB schrijft:

De Franse versie van Euro 95 (loodvrij) is 'SP95-E10' of 'Sans plomb 95'. Het Franse Euro 95 is niet exact hetzelfde als Euro 95. Het bevat tien procent bijmenging van bio-ethanol (E10).

Superplus 98 (loodvrij) heet in Frankrijk 'Super sans plomb 98' en is goed verkrijgbaar. Bij BP in Frankrijk heet deze benzine 'Super Green'.

E10 benzine voor de Mitsubishi:
Alle modellen behalve die met directe inspuiting (GDI)

gr


W.Estland

Robsel,

Ja, nou wordt ie moeilijk, ik weet dat er een mivec blok of zoiets in zit. De enige directe inspuiting die ik weet te vinden zit links achterin net boven het achterwiel.  ;D. Ik heb meer verstand van hoogspanning, is een stuk makkelijker. Kortom ik heb van auto's geen ene reet verstand. Vroeger kon je puntjes vervangen, stoboscoop erbij en afstellen. Tegenwoordig is het allemaal electronica. Als iets het niet doet ga ik effe naar de hoek,vertel wat er is en hoppa, tegen betaling van pecunia's doet ie het weer. De mannen in de garage blij dat ze effe wat te doen hebben gehad, ik blij dat ie het weer doet. Goed voor de economie. Maar dat tanken in een dorpje is een goede tip. Denk dat ik het maar gewoon op euro 98 hou, is een stukkie makkelijker. Kan er weinig mis gaan.

Gr Hans

OutlandEric

Citim nga: robsel ne Mars 21, 2015, 01:11:54 MD
..... tank altijd de Euro 95 met mijn 2.4 lt Outlander en nooit geen problemen. Totaal geen verschil te merken.
Volgens mij wordt het hoog tijd voor een andere Outlander!  ;D

Ik tank in Frankrijk vrijwel altijd 98. Kost daar meestal ook vrijwel evenveel als Euro95!

Fredje1

#6
Hallo ,
ik rijdt al jaren Mitsubishi en mijn Benzine ervaring is zowel in Frankrijk als in Duitsland is :

Deze auto's zijn niet gemaakt/ontwikkelt voor de Bio-Ethanol maar gaan er niet van kapot ,
vervuilen wel op ten duur vanwege de onvolledige verbranding.

't liefste de gewone zonder bio ethanol  , dus normale Euro 95 / 98
Als je de keuze hebt tussen  E10 of E5  dan de maar E-5 op korte termijn geen punt ,
op lange termijn moet je gehele inlaat traject + kleppen reinigen met een Cleaner.
( Bijv.  Wynn's , Forte , Bardahl  die je bij de benzine kan doen , ik doe dat bij elke beurt.)

W.Estland

Hoi Fred,

Afgelopen week is de Grandis voor een 140.000 km beurt in de garage geweest. Heb het daar ook nog effe nagevraagd. Het enige wat zou kunnen gebeuren als ik Euro 98 tank is dat er kortstondig een lampje kan gaan branden. Nu ben ik niet van plan te planken in Frankrijk, dat heb ik ene keer gedaan om  te kijken wat de Grandis kan. Dat was in Duitsland op de autobahn, 180 toen had ik het wel gehad, had nog wel over maar beviel me niet. Wordt te oud voor die zottigheid ☺. Ik vind 120/130 een mooie snelheid. En ik heb de Grandis meer om comfortabel te rijden, dan dat ik hem heb om ergens snel te kunnen zijn.  Maar afgaande op jouw verhaal is er ook  Euro 95 E5 te verkrijgen in Frankrijk. Ik neem aan dat die 5 dan 5% bio-zooi is? Ik ga richting Avignon da's een kleine 1300 km tuffen. Luxemburg moet lukken op een volle tank, daar vol mikken en dan zie ik wel hoever ik kom in Frankrijk. Beetje mazzel moet 1:12 wel haalbaar zijn. En loopt ie duurder nou da's dan jammer. Maar zo'n waarschuwingslampje zegt jou dat wat?


Gr Hans

Fredje1

#8
Nee dat lampje heeft bij mij nooit gebrand , vermoed ook niet dat dat gebeurd bij 98.
in Benzine klepje staat ook Euro 95 of hoger , antiepingel "sensor" zorgt dat de electronica optimaal staat afgesteld bij de benzine.
De Grandis loopt gewoon op die Bio-zooi  5 of 10 % , maar laat op ten duur resten achter.
( kan gaan vergommen , dus gaatjes verstoppen )
Om zeker te zijn dat er geen resten achterblijven gebruik ik die toevoegingen na de vakantie
en/of bij iedere beurt ( 1x per jaar )

W.Estland

Denk dat ik het maar gewoon op Euro 98 hou.
Dat gedoe met een reiniger toevoegen vergeet ik geheid.
En zoals je schreef dat het kan gaan vergommen, dat is mij die paar knaken dat Euro 98 duurder maakt dan niet uit.
En als je zegt dat je geen last hebt gehad van een brandend motormanagementlampje, mooi woord voor scrabble, maak ik mij al helemaal geen zorgen.
Thx voor de info.

Gr Hans


W.Estland

Zo, dat zit er weer op helaas, de vakantie in Frankrijk. Het is mij niet tegen gevallen, de Grandis liep op euro 98 op de snelweg 1 op 11,9, in de bergen 1 op 8,4. Niet verkeerd met 4 personen en een kleine 300 kg aan bagage. De euro 95 was in de grote steden goed te verkrijgen, maar voor de zekerheid toch maar 98 getankt. Luxemburg was wel een van de betere om te tanken. Wat een prijs 1.29, er ging niet meer dan 65 ltr in de tank. In de bergen had ik nog nooit met een automaat gereden, maar met de hand op en terugschakelen ging wonderbaarlijk makkelijk. Ik vind het altijd een sport om zo min mogelijk de rem te gebruiken. Kortom de Grandis is een heerlijke auto om mee te werken.

Gr Hans

Marcuz77

#11
Ik vind t ook een net verbruik met volle bepakking, leuk om te horen dat de grandis het zo goed doet in de bergen.

EnnoE34

Grote uitdaging is volgens mij idd de bio-brandstof of de Ethanol die toegevoegd is aan de brandstof.


Volgens mij zijn de meeste auto's hier niet blij mee. En zeker GDI motoren, of motoren met hoge compressie van een wat ouder bouwjaar zou ik niet al te veel experimenteren met de E10 of E5 brandstoffen.


Motorvervuiling is vreselijk voor een motor. Liever dan een BP ultimate, Aral 102 of Shell Vpower 100 of 103 tanken in het buitenland. Vindt je motor wel zo lekker.

W.Estland

Heb niet de gok genomen om te expirimenteren met brandstof. Aan de binnenzijde van het tankkleppie staat 95 of hoger. En van dat motor reinigings spul vergeet ik gegarandeerd. Ik heb steeds Total 98 sans plomb getankt. In het dorp Mejannes le clap had je geen benzinepomp, daarvoor moest je naar St Ambroix. Ze hadden daar zelfs plg, wij noemen het lpg, rare jongens die Fransen. En ze rijden daar als gekken. Helemaal van de pot gerukt, verstand op nul, gas op 100.

Gr Hans.

Xaan

Hoi Hans,

Beetje laat, maar toch nog een reactie van mij. Ik heb vorig jaar zomer Zuid-Frankrijk gedaan met het hele gezin, dus zes plaatsen bezet + bagage. Ik heb een handgeschakelde 2.4 benzine, verbruik en ervaringen zijn vergelijkbaar met die van jou. Ik heb de hele vakantie E10 getankt, geen problemen ervaren. Daarna heb ik in Nederland het tanken van E10 voortgezet, aangezien wij aan de Oost-grens wonen en dus makkelijk in Duitsland kunnen tanken (nu 1,27 per liter).

Echter... ik ben na een poos gestopt met E10 en weer overgestapt op (Duitse) gewone 95, is maar twee cent duurder. De Grandis begon namelijk iets olie te verbruiken, terwijl 'ie dit normaal gesproken niet doet. Kortom, voor mij geen E10 meer, en waarschijnlijk ga ik op vakantie ook 98 gebruiken.

gr, Arno

Ps, ik heb op de autobahn wél 1 keer doorgetrapt (zonder kinderen erin), dan komt 'ie over de 200 op de teller.