Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Gasklephuis zelf vervangen?

Filluar nga SpaceW, Qershor 18, 2018, 06:47:10 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

SpaceW




Omdat onze Mitsubishi Space Star bwjr 2000 wat weinig vermogen onderin heeft en het motor management lampje al sinds aankoop brandt, heb proberen te achterhalen waar deze auto in onderhoud is geweest.
Dat is inmiddels gelukt. Ik heb de hele onderhoudshistorie van de dealer ontvangen.
Hij gaf aan dat de auto een nieuw gasklephuis nodig heeft.
Omdat dit bij elkaar een kleine 1000 euro zou kosten bij hen en hij met ons mee dacht heeft hij ons verwezen naar een bedrijf in Kaatsheuvel die gereviseerde gasklephui en verkoopt.
Inmiddels hebben we een gereviseerd gasklephuis gekocht.
Nu zien we op het internet veel mensen die het gasklephuis zelf reinigen of vervangen.
Is het aan te raden om dit zelf te doen en daarna de motor opnieuw in te leren d.m.v. min Pool los kwartier stationary draaien zonder verbruikers en dan nog even met verbruikers zoals airco etc.
Of raden jullie aan om dit bij de dealer uit te voeren?
De dealer gaf aan dat hij niet wist hoe lang het ging duren omdat ze dit niet vaak doen.
Wel heeft deze dealer het oude gasklephuis in het verleden al tweemaal schoongemaakt.
We zijn een beetje bang voor een (te) hoge rekening.
En wat adviseren jullie om met het oude gasklephuis te doen.
Schoonmaken met remmenreiniger en verkopen of schoonmaken en houden als spare.
De auto heeft nog naar 102000 km gereden en eigenlijk lijkt het zonde om deze weg te doen.
Hadden we toch moeten kiezen om de huidige schoon te maken?
Of is de aanschaf van een gereviseerd gasklephuis toch een goede keuze geweest.
Al met al, best veel vragen.
Ik hoop dat jullie ons een beetje kunnen helpen.
Alvast dank daarvoor.


Nobodie14

Ik zou eerst de foutmeldingen uitlezen.
Er zijn zoveel mogelijkheden waarom het motormanagement lampje gaat branden.

Het laten schoonmaken van een gasklephuis in een garage bestaat uit niet meer dan een carburateur reiniger leeg spuiten op de vlinder in het gasklephuis.
Alleen als je er echt op staat, wordt het gasklephuis gedemonteerd en schoon gemaakt.
Daar hangt echter wel een kostenplaatje aan vast die veel hoger ligt dan de eerste methode.
Dit zou ik pas als allerlaatste mogelijkheid gaan doen overigens.

Hier is een YouTube filmpje te vinden over het schoonmaken van het gasklephuis: Solution GDI 4G93 engine idle issues

Lees ook de reacties even door.
Daar lag de oplossing van het probleem in het vervangen van de bougies / bougiedoppen terwijl de symptomen nagenoeg gelijk zijn aan een vervuild gasklephuis.

Als je de garage manier wilt gaan gebruiken om je gasklephuis te reinigen, kun je dit volgen: How to use CRC GDI intake Valve Cleaner
Het is een andere auto, maar de stappen zijn hetzelfde.

Het is beter om de foutmeldingen uit te (laten??) lezen en dat als leidraad gebruiken.
Voor hetzelfde geld is het een bougie issues, LMM -, BDP - of temperatuur sensor..

SpaceW

HoI,  Bedankt voor de reactie.
We hebben de fout uit laten lezen bij de garage waar we de auto gekocht hebben. Die man zei alleen fout gasklephuis en voordat we konden vragen wat de melding precies was had hij hem al gereset.  :(
Voor de duidelijkheid, we hebben al een gereviseerd gasklephuis gekocht, maar we twijfelen of we de aangeschafte gereviseerde of ons eigen gasklephuis moeten gebruiken.
De garage manier lijkt ons niet de juiste manier.
We gaan de door jou geplaatste how to link bekijken.


SpaceW

Zoooo,  dat uit elkaar halen van het gasklephuis zelf ziet er wel een beetj scary uit.

Nobodie14

Laat de garage nogmaals de foutmeldingen uitlezen.
En eis een rapport als je voor het uitlezen moet betalen!
Aangezien je geen stationair problemen hebt, vermoed ik dat er iets anders aan de hand is..

Wanneer is de distributieriem overigens vervangen?

SpaceW

De auto heeft verder helemaal geen problemen.
Tikt niet, stottert niet, heeft geen slechte overgang bij 80 - 100 km.
Eigenlijk is hij met inachtneming van de leeftijd ( 18 jaar oud ) in prima staat.
Slechts 102000 op de teller.
We gaan hem opnieuw laten uitlezen.
Wel geven de dealer en de garage waar hij gekocht is onafhankelijk van elkaar aan dat respectievelijk het gasklephuis vervangen moet worden (de dealer) en dat er een fout is met betrekking tot het gasklephuis (de garage van aanschaf).
Ik ga de onderhoudshistorie er bij pakken om te zien wanneer de distributieriem is vervangen.
Ik dacht zelf op 45000 km


Nobodie14

Er zijn (voor zover ik weet) geen Mitsubishi foutcodes die specifiek naar het gasklephuis verwijzen.
Alleen symptomen die (uit ervaring) verwijzen naar een gasklephuis die schoon gemaakt moet worden.
De belangrijkste is onregelmatig stationair draaien.

Als er al een foutmelding is die daadwerkelijk richting de gasklephuis wijst, dan zal dat 77 (Accelerator Position sensor 2 faulty)  en/of 78 (Accelerator Position sensor 1 faulty) zijn.
Maar die verwijzen allebei naar dus naar de APS.
En die hoeven niet eens stuk te zijn.
Sterker nog: het kan ook aan de bedrading liggen omdat beiden over dezelfde voeding / massa gaan.
En zo kun je wel doorgaan met gokken wat de fout is.
Vandaar de foutmeldingen graag hier vermelden.
Verwacht niet dat er dan ook altijd meteen een pasklare oplossing is!

Ouch..
Als ik het goed heb, dan moet de distributiesnaar elke 6 jaar vervangen worden..
In de 18 jaar zou deze al 2x vervangen moeten zijn.
En is nu weer aan de beurt..

Je zegt dat er onderin het toerenbereik weinig vermogen zit.
Dat klopt ook wel.
"Pas" bij 3.500 tpm heb je de volledige 174 Nm koppel.
En bij 5.250 tpm heb je 90 kW (122 PK).
Bij een willekeurige diesel heb je vanaf ong. 1.750 tpm al het volle koppel.

Daarnaast zal de ECU in een default mode draaien omdat het motormanagement lampje brandt.
Daardoor heb je geen optimale verbranding: een hoger verbruik en minder kracht.

SpaceW

Je noemt een diesel denk ik ter vergelijk.
Wij hebben een 1.8 GDI benzinemotor.
De gevraagde informatie gaan we posten.
En de distributieriem laten we vervangen.


Nobodie14

Ik heb de diesel inderdaad vermeld als vergelijk omdat ik geen idee heb waarom je vindt dat de motor wat weinig vermogen onderin heeft.
Als je gewend bent aan een diesel, dan is het begrijpelijk.
Vandaar mijn vermelding.

Kijk eerst nog eens in de onderhoudshistorie wanneer de riem vervangen is.
En kijk ook onder de motorkap naar een sticker met een vermelding wanneer die vervangen is.
Soms is het met krijt / stift op het motorblok vermeld.
Het is zonde van het geld om de distributiesnaar nu te vernieuwen als deze 2 of 3 jaar terug vervangen is.
Het is een dure klus van ergens tussen de 500 tot 850 euro.

SpaceW

Hoi, ik heb inmiddels de foutcode tevoorschijn gekregen met behulp van de garage waar de auto gekocht is
Daarna is de fout gerest en duurde het even voordat deze terug kwam.
Of de beste man iets anders gedaan heeft dan de fout resetten weet ik niet, maar de wagen reed veel beter toen het lampje uit was.
Veel meer koppel onderin waardoor we veel minder gas hoefde te geven.
Toen de wagen daarna opnieuw gestart werd en het lampje weer ging branden was de power weer weg.
De foutcode error 95 ETV motor(1)
ik heb een afbeelding bijgesloten.

[verwijderd door de beheerder]

SpaceW

#10
ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 1/5


[verwijderd door de beheerder]

SpaceW

ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 2/5

[verwijderd door de beheerder]

SpaceW

ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 3/5

[verwijderd door de beheerder]

SpaceW

ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 4/5

[verwijderd door de beheerder]

SpaceW

ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 5/5



[verwijderd door de beheerder]