Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Nieuwe Katalysator?

Filluar nga Evsanten, Tetor 09, 2017, 07:42:49 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Evsanten

Mijn Mitsubishi Outlander uit 2003 is toe aan een nieuwe katalysator. (2x uit laten lezen na storing, bleek dus de katalysator te zijn)
Er is mij verteld dat ik wel door kan rijden als het lampje weer gaat branden, maar de kans is aanwezig dat ik niet meer door de APK kom.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, mijn vraag is dus: bij de Mitsubishi garage kost alleen het onderdeel zelf al 1462 euro. Dat is me echt te veel gezien de marktwaarde van de auto.
Een kennis van mij kan er een nieuwe inzetten voor 1200, en een tweedehandsje voor 400.
Ik neig naar de 2e hands katalysator. Maar is dit een normale prijs? Of kan dit toch ergens goedkoper?
Ik hoor heel graag jullie ervaringen/oplossingen.


B.v.d.


Esmé


[size=78%]    [/size]

Entharion

Hallo Esmé,

Het nadeel is dat katalysatoren ansich duur zijn. Maar dat komt door de materialen die gebruikt worden.
Er zitten bijvoorbeeld Platinum deeltjes in, die ervoor zorgen dat bepaalde dodelijke gassen geneutraliseerd worden, deze deeltjes laten naar verloop van tijd los en dan wordt de katalysator minder efficiënt. (een katalysator gaat meestal >250,000km mee, afhankelijk van je rijgedrag)

Dit wordt gemeten met sensors(lambda sondes) die het verschil voor en na de katalysator meten. Als de gemeten waarden niet binnen een bepaald bereik liggen gaat er een motorstorings lampje branden.
Natuurlijk kunnen die sensoren ook defect raken waardoor de meting niet lijkt te kloppen en dus het lampje gaat branden.
Die zijn meestal een stuk goedkoper om eerst te proberen. (€60 nieuw) en mocht het toch aan de sensors liggen heb je niet voor niets minstens €400 aan een katalysator uitgegeven die je eigenlijk niet nodig hebt.

Wat betreft de prijs van de katalysator, daar geldt ook alle waar naar zijn geld, een gebruikte katalysator zal sowieso een kortere levensduur hebben.

Mvg, Rens

Nobodie14

Entharion heeft helemaal gelijk..
De uitgelezen foutcode is dat de katalysator niet goed werkt, maar de onderliggende oorzaak kan van alles zijn.
Het zou heel zuur zijn als je zoveel geld uit geeft aan een andere katalysator en de foutcode er nog steeds in zit omdat de oorzaak van de foutcode niet opgelost is.
En de oorzaak kan van alles zijn in het verbrandingstraject.
Tot en met een gescheurd vacuum slangetje waardoor de ECU het brandstofmengsel niet goed genoeg meer kan bijregelen tot het ideale brandstofmengsel.