Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Fout code P0170

Filluar nga jankik, Mars 24, 2018, 10:29:19 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

jankik

De auto geeft een foutcode P0170.
Ik merk niet dat hij minder loopt en verbruik is gelijk met voor de tijd.
Volgens internet:

Possible causes
Intake air leaks
Faulty front heated oxygen sensor
Ignition misfiring
Faulty fuel injectors
Exhaust gas leaks
Incorrect fuel pressure
Lack of fuel
Faulty Mass Air Flow (MAF) sensor
Incorrect Positive Crankcase Ventilation (PCV) hose connection

Luchtfilter ziet er schoon uit.
Weet iemand wat de meest waarschijnlijke oorzaak is?

Leo

Dit betekend dat er een fout zit in de in of uitlaat

Maar gezien je auto ook is voorzien van lpg geeft dat een hoop mogelijkheden

Nobodie14

De DTC foutmelding P0170 staat voor Fuel Trim Malfunction Bank 1.
Oftewel: de ECU kan (volgens de sensoren) het benzinemengsel niet goed meer inregelen.

Het kan een simpel massa probleem zijn waardoor sensor voltages lager uitvallen dan verwacht tot aan een dure katalysator.
En alles daar tussenin van lekkages / blokkades aan het in- en uitlaat traject.

In jouw geval kan het ook aan de LPG installatie liggen.
Om dat uit te sluiten, zal je moeten kijken of er verschil zit tussen de STFT (Short Term Fuel Trim) op benzine en op LPG.
Als alleen de STFT op LPG buiten de toleranties vallen, dan zit het in je LPG installatie. Afhankelijk van wat voor LPG installatie je hebt, kan het aan een LPG filter of vervuiling van de verdamper liggen bij een te hoge tolerantie.
Of een lekkende LPG injector / LPG verdeler bij een te lage tolerantie.
Als de STFT in beide gevallen buiten de toleranties vallen (en dezelfde kant op!), dan moet je het probleem verder zoeken in het in- en uitlaat traject.

Als de LTFT (Long Term Fuel Trim) aan geeft dat het mengsel te arm is (en de ECU de brandstoftoevoer dus verder open zet), dan is er ergens een lekkage in je inlaat traject. Er komt meer zuurstof binnen dan de ECU verwacht, probeert dat te compenseren, maar slaagt daar niet in.

Als het mengsel te rijk is (en de ECU de brandstoftoevoer dus knijpt), dan kan het zijn dat er een injector lekt. Afhankelijk van je LPG installatie kan dat een benzine - of LPG injector zijn.
Maar het kan ook aan je EGR of PCV klep liggen die niet (goed) afsluit.

Als de LTFT op beide brandstoffen in orde zijn, dan zou het aan de eerste O2 (=Lambda sensor) kunnen liggen.
Kijk dan op je ODB reader of deze een regelmatig patroon (golf beweging van 0 naar 0,9 volt met frequentie van 4 seconde) vertoont.

Zijn er geen andere foutmeldingen opgeslagen?

jankik

Ok, ga ervan uit dat ik de code's kan uitlezen met mijn obd reader.
Hoop dat de reader het goed kan uitlezen aangezien het programma de Colt niet kende, ik heb de ASX gekozen.
Probeer dit weekend tijd te vinden.


jankik

Paar weken geleden ging storingslampje vanzelf uit(doet het nog wel) en sindsdien nog niet weer aan.
Dus wacht maar af.