Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

2 DIN radio inbouwen Carisma facelift

Filluar nga GilianvanNeck, Prill 28, 2018, 03:35:17 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

Nobodie14

Ik denk dat een afbeelding meer zegt dan duizend woorden:

Je ziet hier ook waar je die 'oortjes' voor nodig hebt.

De 2-din (met oortjes) even tijdelijk op de plek boven je regelpaneel in de middenconsole leggen.
Hou rekening met eventuele dwarsbalkjes in de afdekplaat!
De clipjes even van de afdekplaat halen zodat deze makkelijk erop en eraf kan.
De afdekplaat op z'n plaats zetten.
Nu kun je zien of de 2-din op de juiste hoogte zit en of de 'oortjes' op de juiste diepte afgesteld staan.
Eventueel de 'oortjes' bijstellen.
Als dat goed zit, dan kijken of er gaatjes in de middenconsole overeen komen met de gaten in de 'oortjes'.
Zo niet, dan gaatjes boren in de middenconsole en de montage clips over die gaatjes schuiven zodat je er parkers in kan draaien.
Nog 1x controleren of de afdekplaat past, dan de bedrading aansluiten, alles testen en dan de afdekplaat (met clips deze keer) erop drukken.

GilianvanNeck

Oké top, ik denk dat dat wel duidelijk is.


Mocht er nog iets blijken de te zijn, waar ik niet uit kom, dan zal ik hier ook wat foto's van posten, dan heb je eventueel ook een wat duidelijker beeld.

GilianvanNeck

#32
Mijn buurman heeft me bezig gezien met de auto en heeft me de onderstaande radio gegeven(ik weet het, bizar chille buurman).







Deze gaat een stuk dieper dan mijn andere radio. Nou is mijn vraag, klopt het dat deze radio alleen met een 2 DIN inbouw frame geplaatst kan worden?

Nobodie14

In een standaard 2-DIN opening van een middenconsole kun je inderdaad een standaard 2-din frame monteren (lipjes ombuigen van het frame) waar deze radio in klikt.
In jouw geval heb je echter geen standaard 2-din opening in de auto.
Dan moet je iets fabriceren.
Dat is waar je nu mee bezig bent..

Als je ook de bekabeling erbij hebt gekregen, dan kun je deze radio gebruiken ipv van je eigen radio.
Kwestie van de 'oortjes' aan deze radio schroeven en dezelfde stappen doorlopen.
Gezien het koelblok en actieve ventilatie zou hier wel eens een 2x45 watt Mosfet versterker in kunnen zitten.

Jouw radio zou overigens ook in een 2-din frame geklikt kunnen worden.
Daar heb je die platte ijzeren zijplaatjes voor.

GilianvanNeck

Bedoel je met mijn radio die nieuwe (met de draaiknop)? 


Over die versterker heb ik echt geen flauw idee. Dat ga ik eens uitzoeken. Ik vind degene die ik gekregen wat praktischer gezien de knoppen die erop zitten. Dus die zou ik liever installeren en die andere verkopen


Maar die platte plaatjes zijn dus voor van die inbouwframes per definitie? 
Ik heb zo'n standaard frame in ieder geval besteld, mocht het passen dan gebruik ik die, zo niet dan gaat ie weer terug.

https://carcarewoensel.nl/product/pioneer-2-din-inbouwframe-universeel/

Nobodie14

Met jouw radio bedoel ik de radio die je gekocht hebt.

Ik denk dat de radio die je gekregen hebt een betere optie is.
Als de bekabeling er tenminste bij zit..

Je kunt een standaard 2-din frame niet inbouwen in jouw auto.
Degene die je besteld hebt moet in een 2-din gat.
Maar die heb je niet in de Carisma.

Wel een ruimte waar je een 2-din radio in kan monteren.
Je kunt de oortjes ook niet aan het 2-din frame vastzetten met boutjes / schroefjes omdat daar geen ruimte voor is.
De radio schuift er namelijk heel strak in.
Je zou eventueel wel de oortjes kunnen (laten?) lassen aan het 2-din frame.
Maar dan moet je eerst HEEL goed uitmeten waar die gelast moet worden en onder welke hoek.

Het is veel gemakkelijker om die oortjes aan de 2-din (ongeacht welke radio) te schroeven en die combinatie te bevestigen zoals beschreven.

GilianvanNeck

Ah kijk, dan stuur ik dat frame direct weer terug als die binnen is.


Dan zal ik inderdaad gewoon de oortjes schroeven aan de radio die ik gekregen heb, daar zit overigens ook alle bekabeling bij. Dus qua montage komt dat goed.


Ik heb gisteren even zitten kijken, het zal waarschijnlijk wel nodig zijn om wat gastjes bij te boren. Zou dat eventueel handig zijn met een handboortje(niet elektrisch)? Ik heb geen supervaste hand en ben een beetje bang dat ik een fout gaatje boor.

GilianvanNeck

#37
Deze heeft toch een deels andere bedrading dat degene die ik zelf gekocht had. Enerzijds is dat positief. Er komt namelijk een deel overeen met de draden die er al uit m'n auto komen, dus niet kan ik er al inklikken.






Nou is uit m'n auto alleen een wit / groene draad die nergens op zit aangesloten.



Zelf heb ik het idee dat deze voor stuurwielcontrole is
Heb jij enig idee.?


Dan heb ik verder nog een set over uit de auto en voor im de radio. Deze kleuren komen alleen niet overeen, dus wil ik het niet zomaar strippen en aansluitend..





Die uit m'n auto waren ook niet aangesloten op m'n oude 1 DIN radio. Maar dat zegt niet zo veel natuurlijk.

Weet jij of ik die op elkaar aan moet sluiten ?

Nobodie14

Ik gebruik zelf altijd een accuboor voor het boren van gaten.
Maar het kan met een handboor als je dat wilt.

Die groen/witte draad zal waarschijnlijk verlichting zijn.
Die is om de display te dimmen als je lichten aan staan.

Je hoeft de bedrading niet er in te klikken.
De vorige eigenaar van de auto heeft al ISO stekkers gemonteerd.
Je kunt die ISO stekkers rechtstreeks in de radio klikken.

De 2e kabelset van de radio is voor stuurwielbediening, camera's, USB (??) en handrem detectie.
Je kunt de handremdetectie op massa aansluiten zodat je passagiers tijdens het rijden naar een video kunnen kijken.

De niet aangesloten stekker is waarschijnlijk voor de aansturing van de info display als je er een fabrieksradio in hebt.
Verder niets mee doen.

GilianvanNeck

Nou het heeft aardig wat tijd en moeite gekost. En ik moet ook de details nog bijwerken(GPS antenne monteren,paar extra schroeven plaatsen en nog iets vonden voor het afdichten) . Maar het is gelukt!








Ik heb geen achteruitrijcamera geïnstalleerd, want daar ben ik niet zo van. Maar hij werkt!

Nobodie14

Geweldig!
Het ziet er goed uit.

Ik gebruik altijd een stukje tochtstrip om zulke kieren te dichten.
Zoiets zoals dit: Tochtstrip D profiel.
Knip de juiste lengte voor die kier af, split de tochtstrip in 2, maak de buitenkant (=binnenrand van de middenconsole) van die kier in de middenconsole GOED schoon met ammonia of remmenreiniger (vanwege silicone van cockpitspray etc.) en plak de tochtstrip op de middenconsole.
Je hebt nog een stukje tochtstrip als het de eerste keer niet goed lukt of niet netjes genoeg naar je zin zit.

Daarna de navigatie in orde maken.
Mijn advies: gebruik iGO Primo voor WinCE of iGO NextGen voor Android.
Ik twijfel namelijk of het een Android of WinCE 2-din is.
Dat draaiend krijgen en het configureren ervan is een project op zich..

GilianvanNeck

Ja ik ben ook wel trots op het eindplaatje(ook al is het nog niet helemaal af  ;D ). Maar dat met die tochtstrips is wel een hele goeie! Ik moet eerst nog even wat juiste schroeven aanschaffen. Alles wat erbij zat van die andere radio paste niet, maar had met gelukkig nog wat liggen dat past.


Ik ben ook voor het eerst eens aan de gang gegaan met carbon wrapping folie. Het is absoluut niet perfect gelukt, en deze laag gaat er nog af, maar ik vind het wel een geinig plaatje zo.



Het is wel een android systeem. De playstore zit er ook op. Ik zal me eens richten op de Nav systemen.
Maar nog even voor mij geheugensteuntje. Die antenne moet bij het dak gemonteerd worden, toch? Ik moet dan even kijken of de kabel lang genoeg is. En hoe ik het door de andere panelen heen krijg zonder alles los te maken(want daar heb ik echt even geen zin in).


Wat me trouwens op viel, de bluetooth verbinding van met een vast ritme weg tijdens het luisteren van muziek. Kan hier nog wat aan gedaan worden?

Nobodie14

Zo op de foto ziet de carbon folie er goed uit op de middenconsole.

Bij een Android systeem kun je eventueel ook voor Sygic navigatie kiezen.
Die zit er waarschijnlijk ook bijgeleverd.

Ja, dat heb je goed onthouden.
GPS antenne bij je spiegel tussen het dak en het hemeltje friemelen met de zwarte kant naar boven, deurrubber linkervoordeur lostrekken bij afdekkap linkervoorspijl (ik ga altijd via links, maar je mag ook via rechts..), afdekkap lostrekken (net als je middenconsole een paar clipjes), GPS kabel via het dak, langs de linkervoorspijl en onder het dashboard naar je radio.
Hetzelfde doe je voor je microfoon.
Daarna de afdekkap erop zetten en het deurrubber weer op z'n plek drukken.
Voor meer details: even een paar berichten terug nalezen..

De bluetooth antennes van dit soort radio's zijn meestal zwaar onderbemeten.
Hou je telefoon eens zo dicht mogelijk bij de radio.
Ik heb mijn telefoon naast de radio in een Brodit houder zodat deze gelijk opgeladen wordt.

Daarnaast kan het ook aan je telefoon liggen die teveel met andere dingen bezig is waardoor er niet genoeg resources zijn om audio te streamen.
Telefoon even herstarten, verder niets op je telefoon opstarten en nogmaals de verbinding testen.
Als dat goed werkt, moet je zoeken welke app het probleem veroorzaakt.
Meestal Facebook of andere Messenger / Phone home app...

Eventueel (voorlopig) de WiFi van de radio uitschakelen.
Later kun je die eventueel weer aanzetten, je telefoon als hotspot instellen en zodoende verkeersinformatie ophalen voor je navigatie.
Of YouTuben voor videoclips..

GilianvanNeck

Ja ik heb al meer over Sygic gehoord. Ik heb niet gekeken of dit er al op zit.


Is er nog een makkelijke manier om de kabel door het dashboard te geleiden. De microfoon was al gemonteerd, dus dat was alleen een kwestie van het kabel aansluiten op de radio. Maar daardoor weet ik nu niet hoe ik dit het handigste moet doen. Of is het wel gewoon vereist dat ik alle kappen loskoppel? Ik zal ook het onderstaande bericht nog even doornemen.


Wat betreft de bluetooth. De telefoon lag zo goed als naast de radio, dus daar zal het niet aan gelegen hebben. Maar ik zal eens kijken hoe het moet de andere geopende apps zit. En inderdaad kan vaak opnieuw opstarten geen kwaad. Ik ben er nog niet achter hoe ik de wifi uitschakel op de radio, maar daar kom ik nog wel achter 8)




Nobodie14

Je kunt ook alleen het deurrubber los trekken (2 seconden werk) en de GPS kabel erlangs leggen.
De GPS kabel onder het dashboard doorvoeren is even wat lastiger om het netjes en veilig te doen.

Je kunt er ook voor kiezen om de GPS antenne achter het info display (of zelfs in de afdekkap daarvan) te plaatsen.
Ik heb wel eens een GPS antenne aan de binnenkant van het dashboard in een QashQai geplaatst.
Nadeel is dat je wat minder satellieten ontvangt: gemiddeld 8 ipv 12.
Het kan ook iets langer duren voordat je een fix (=dat de navigatie weet waar de auto zich bevindt) hebt..
Hangt van de gevoeligheid van de GPS antenne af.
3 satellieten zijn overigens al genoeg voor een 3D fix (=niet alleen coördinaten, maar ook op welke hoogte de auto zich bevindt).