Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Mitshubishi Colt 1.3 benzine 2004 distributieriem of ketting?

Filluar nga rikbeter, Nentor 05, 2017, 03:56:39 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

rikbeter

Beste mede-forummers,

Ik ben sinds juni dit jaar in het bezit van een Colt-shogun 1.3 uit 2004.
Een hardstikke leuke auto. Ben er erg blij mee. We hebben hem als 2de auto omdat de vrouw is gaan werken, maar beiden gaan we liever met de Colt op pad dan met de Mazda 5.

Maar goed, nu was het tijd voor de eerste APK. En ik kreeg de vraag of de distributieriem al een keer vervangen is. Ik was in de veronderstelling dat alle COLTS een distributieketting hebben??!!?? Dus ik was erg verrast. Zeker ook omdat de auto 113000 heeft gelopen en de riem, als ik die zou hebben,  bij 90000 of na x jaar vervangen zou moeten zijn, maar er dus al 13 jaar opligt. De riem kan over een week pas vervangen worden, dus nu durven we opeens niet meer met de Colt te rijden....

Zelf heb ik niet heel veel kennis van automotoren, dus ik hoop op dit forum antwoorden te vinden op de volgende vragen.
- Is het mogelijk dat ik toch een riem heb ipv een ketting?
- Hoe kan ik dat zelf herkennen onder de motorkap?
- Zouden jullie nog een weekje ermee doorrijden. (ca 100 km)

gr Rik

[verwijderd door de beheerder]

Leo

Staat dat niet in de handleiding?

Ben verder niet bekend met dit type colt. Mijn CZT heeft een tiem.

Een weekje ermee doorrijden gaat overigens prima

rikbeter

Bedankt voor de reactie.

In de handleiding onder het kopje onderhoud, staat niets over een distributieriem vervangen.
Het is nu dus eigenlijk de bewering van de garage, dat er een riem in zit tegen internet, en dus ook het boekje, dat er een ketting in zou zitten.
Kan ik zelf een paar boutjes losdraaien om het te checken?


rikbeter

Nog wat additionele informatie. Het motor type is 4G13.
Op een engelstalig forum vond ik dat dit type motor een distributieriem had tot 2003. Ergens half 2004 zijn ze naar een ketting overgestapt.

Chaoth

Kijk eens naar distributiekappen. Zijn ze van kunststof dan grote kans dat je riem hebt. Zijn ze van metaal, dan heeft ie een ketting.

Volgens mij heeft hij een riem

rikbeter

Thx. Ze zijn van kunststof! Raar dat het niet bij het onderhoud wordt genoemd.
Maar ik weet waar ik aan toe ben.

Leo

Halverwege 2004 kwam de CZ3/CZ5 deze motoren hebben een ketting behalve de CZT

rikbeter

Bedankt Leo.
Volgens mij heb ik een GL of GLX. Ik weet niet precies wat het verschil is.

Entharion

Citim nga: rikbeter ne Nentor 06, 2017, 04:19:36 MD
Bedankt Leo.
Volgens mij heb ik een GL of GLX. Ik weet niet precies wat het verschil is.

Vanaf 2004 is er een nieuw chassisnummer gekomen (Z30) en daarmee de CZ5, CZ3 en later de CZT en CZC. Deze auto's zijn compleet anders dan de voorgaande modellen waarvan jij er eentje hebt. Let er daarom goed op bij het zoeken van je auto op onderdelen sites aangezien die nieuwe generatie hetzelfde jaar begon.

Chaoth

Die aanduiding heeft te maken met de luxe van de auto. Zo zal de één bijvoorbeeld elektrisch verstelbare spiegels, elektrisch bedienbare ramen etc hebben en de ander niet.

rikbeter

Ah zo. Dan heb ik denk ik de GLX, want het is de wat duurdere uitvoering.  :D
Dinsdag gaat ze naar de garage voor een nieuwe distributieriem.

rikbeter

Zo de distributieriem is vervangen. Ik kan weer 90000 km karren!

roy94

Wat kost dat nou de distributieriem laten vervangen als ik vragen mag?

rikbeter

Citim nga: roy94 ne Nentor 17, 2017, 11:02:12 PD
Wat kost dat nou de distributieriem laten vervangen als ik vragen mag?

Dat mag je vragen. Ik heb hier een rekening liggen van 324 euro. Ik weet niet of dat veel of weinig is. Viel me eigenlijk wel mee.