Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Van welk merk/model passen de stoelen makkelijk in de Carisma?

Filluar nga GilianvanNeck, Nentor 19, 2017, 12:18:55 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

GilianvanNeck

Na meerdere tegenstrijdige berichten ben ik een beetje in de war.. Ik heb eigenlijk concreet 1 vraag die nog onbeantwoord is.
Ik heb een facelift Carisma uit 2002. Moet ik nou stoelen van een Fase 1 of 2 V/S40 inbouwen?

Nobodie14

Ik denk dat je hier meer informatie kunt vinden: Volvo stoelen in een Carisma

Als ik het zo lees, dan is het fysiek monteren van de stoelen/bank geen groot probleem.
Wat probleempjes met de zijstukken, verzetten middelste bout ivm scharnierpunt, stukje uitslijpen ivm vergrendeling en je blijft zitten met 2cm ruimte tussen de achterbank en de hoedenplank.
Dit is ongeacht Volvo Phase 1 - of Phase 2 stoelen/banken.

De elektrische aansluitingen zijn wel een probleem.

Wat ik van eerdere posts alhier begrijp, is dat de Phase 1 stoelen zelfstandige zij-airbags hebben.
Die gaan NIET over de SRS module.
Maar dan moet je een weerstand plaatsen op de bestaande stekker van je Carisma om de SRS module te laten denken dat er een zij-airbag aan hangt.
Anders blijft het SRS lampje branden.
En dat is een APK afkeur.

Als je een Volvo Phase 2 interieur hebt, zul je een verloop moeten maken voor de zij-airbags.
Of de stekkers afknippen (zo kort mogelijk op de stekkers ivm weerstand van de kabeltjes zelf) en de stekker van je originele stoel aan die van de Volvo solderen.
Wat ik begrijp van het topic op het volvo40forum, is dat er geen probleem is en het SRS lampje uit gaat.

Maar als het SRS lampje niet uit gaat na het aansluiten van de zij-airbag, dan zal je moeten zoeken naar de juiste weerstandswaarde en die weerstand ertussen plaatsen.
Hoe groot die weerstand dan moet zijn weet ik ook niet.

Je kunt dan beter een OBDII reader hebben die de SRS module kan resetten zodat het lampje uit gaat. Want elke keer naar de dealer gaan om de SRS module te resetten, gaat in de papieren lopen.
In ieder geval NOOIT je contact aanzetten als je de losgekoppelde airbags hebt!

Daarnaast zal je voor de motortjes van de Volvo stoelen aparte (2,5mm / 30A) kabeltjes per kant  moeten trekken. En dan met stekkertjes bij de stoelen ivm eventuele demontage.
De kabeltjes moeten lang genoeg zijn om mee te kunnen gaan met de voor-/achterwaartse beweging van de stoel.

Het is al met al nogal een project wat je wilt beginnen..

GilianvanNeck

Dat klinkt inderdaad als een hele opgave. Het makkelijkste lijkt me dan om een handmatige set van Fase 1 te gebruiken en een weerstandjes te plaatsen. Ik denk dat ik dan gewoon even langs de mitsubishi dealer rijdt om te vragen naar zo'n weerstandje. Dat scheelt want die zit hier om de hoek. Het fijne is ook dat de set die ik op het oog heb, een set van Fase 1 is. Die kan ik vrij voordelig overnemen.


De problemen die beschreven worden in het Volvo forum, gaan wel over een prefacelift Carisma. Dus of dat ook op mijn Carisma van toepassing is, zie ik dan nog wel.

Nobodie14

De dealer zal geen weerstandjes hebben om de SRS module voor de gek te houden.

Wat ik uit meerdere bronnen begrijp is dat de weerstand van een airbag tussen de 2,2 en 3,5 ohm ligt.
Met een 3 ohm weerstand op de stekker van de auto voor de zij-airbag, zou het SRS lampje uit moeten blijven.

Verder blijkt dat een brandend SRS lampje toch geen punt van APK afkeur is.
Het is alleen een opmerking in het APK rapport waardig.

GilianvanNeck

Dus dan moet ik een SRS stekkertje op het weerstandje aansluiten. Ik zal eens kijken waar ik zo'n weerstandje vandaan kan halen. Denk dat E-bay of misschien marktplaats wel een optie is. En anders Google ik het wel even. Of heb jij toevallig  site/link waar deze te vinden zijn?                                                                                   

Nobodie14

Een weerstandje van 3 ohm kost ong. 30 cent.
Verzendkosten zijn meestal ergens tussen de 3 en 7 euro..
Voor dit soort artikelen ga ik altijd naar Haltronics in Almere.

GilianvanNeck

Kijk dat zijn nou bedragen waar ik van houd ;D
Ik zal een kijken wat ze te bieden hebben. Ik neem aan dat de eventuele toebehoren daar ook wel hebben?

Nobodie14

Toebehoren?
Je hebt alleen het weerstandje nodig.
De uiteinden daarvan steek je in de airbag stekker aan de autozijde onder je stoel zodat deze goed contact maken met de contactjes in de stekker. En dan met isolatietape ervoor zorgen dat het weerstandje op z'n plek blijft.

Als je het echt mooi wilt doen, dan de airbag contrastekker van je oude stoel knippen (kort, maar wel genoeg om te strippen en te solderen), weerstandje aan de draadjes solderen en de contrastekker in de stekker van de airbag aan de autozijde erin steken.

GilianvanNeck

Ik had in gedachte dat er nog extra bedrading voor nodig was, maar dat is dus niet zo :D 
Dan ga ik in eerste instantie voor de "simpele oplossing". Omdat het geheel toch onder de stoel zit, maakt het me voor nu even niet uit dat het geen schoonheidsprijs wint.


Maar ik ga dan even een weerstandje van 3 Ohm uitzoeken! Ik neem aan dat ik dan verder wel uit het aansluiten kom.

GilianvanNeck

Ik heb net op die site in Almere zitten kijken, maar ik vind geen weerstandjes van 3 Ohm. Ik zie ze wel van 1, 5 en 10 Ohm. Maar niet van 3. Moet ik er dan gewoon 3 van 1 Ohm aan elkaar schakelen en dat verbinden met de SRS stekker?

Nobodie14

Ik zou hem even bellen.
Als hij die 3 ohm weerstandjes inderdaad niet heeft liggen, dan is 3x 1 ohm parallel gesoldeerd uiteraard ook goed.
Met een beetje geluk doet hij dat meteen even voor je.

GilianvanNeck


jankik

Als ik mijn schooltijd nog goed herinner zou ik ze in serie solderen en niet parallel. :)

Nobodie14

Je hebt helemaal gelijk..
Het moet in serie zijn.
Haltronics zal zelf ook beginnen te lachen..

GilianvanNeck

Ik heb contact gehad met Haltronics. Hij gaf aan dat ze alleen weerstandjes van 2,7 of 3,3 Ohm hebben. Ik neem aan dat ik dan een 2,7 Ohm uitvoering moet hebben?