Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Voorstellen: Bert Bandit

Filluar nga Bert Bandit, Tetor 17, 2017, 02:20:13 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Bert Bandit

Goedemiddag allen,

Ik ben nieuw hier op dit forum, komt natuurlijk door de aanschaf van een Mitsubishi.
Bandit slaat op de motor die ik reed als hobby. Inmiddels is die vervangen voor een Honda S2000, heerlijk.

De auto die wij zaterdag hebben gekocht is een Benzine 1.6 bj2011 ASX, in granite brown, volgens mij een Intense.
We hebben keyless entry/start, panoramadak, stop/start, inklapspiegels met knippers erin, etc.
Een mooie en volledige auto.

Het is geen strepentrekker, dat was direct duidelijk, nu maar hopen dat hij wel met een lichte caravan overweg kan...


Altijd dealer-onderhouden, afgezien van het afleverbeurtje dat ik kreeg bij aanschaf (dat waarschijnlijk niet eens is uitgevoerd)
Ach, tweedehands auto's kopen is makkelijk, er je "eigen" auto van maken kost altijd even wat tijd en moeite...

Binnenkort gaan we de auto maar eens flink vertroetelen, even een fijne, flinke onderhoudsbeurt.

Ik heb wel wat vraagjes, waar jullie mij misschien meteen mee kunnen helpen...



       
  • Welke motorolie gaat er in? Ik lees zowel 0W20 in de onderhoudshistorie... leek me best exotisch voor een gewone 1.6
  • Weten jullie mogelijk ergens een werkplaatshandboek te downloaden?
  • Weten jullie mogelijk een link naar een lijstje met terugroepacties, ik heb enkel een software update gezien in de onderhoudshistorie.
Vooralsnog zijn we blij met de aanschaf. Na koude start is hij nog best wel rumoerig in de bebouwde kom, maar zodra hij eenmaal warm is, of we op de snelweg zitten, dan is hij beduidend stiller.

Ben benieuwd naar jullie tips & tricks


Groeten,


Bert


Bert Bandit

Hmmm... écht niemand hier die mijn vragen kan beantwoorden?   ::)

BriannNL

Geduld is een schone zaak :)  De activiteit hier op het forum wisselt nogal, dus soms kan het even duren voordat je een antwoord hebt.


Van de ASX weet ik zelf weinig. Kan je alleen helpen aan een link naar het werkplaatshandboek, die stuur ik je per PB.
0W20 en andere lage viscositeiten zie je steeds meer bij moderne auto's, dus in die zin zou het me niet verbazen als dat voorgeschreven is. Ik neem aan dat in de instructiehandleiding wel benoemd wordt wat erin gaat?

jankik

Je kunt eens naar een paar site,s van oliefabrikanten gaan wat die adviseren.
Zoals Q8 adviseert voor een standaard 1.6 asx 0W20, 0W30, 5W20 of 5W30.
Als je zo een paar oliefabrikanten langs loopt kun je zien wat het meest wordt geadviseerd.


Bert Bandit

Heren: Dank! (uiteraard is geduld een schone zaak...)

Ik heb de link bekeken, werkelijk super.

Verder heb ik in het boekje gezien dat er van alles in kan, naargelang de temperatuur, etc,etc.
Lokaal ook even geinformeerd en daar wordt 5W30 als prima alternatief gemeld... veel onduidelijkheid dus.

Ik ga nog even een dealer bellen, om te checken of 0W20 erg belangrijk is voor de ASX

Ik zal dat hier netjes terugkoppelen...

roy94

Die dunne olie heeft met het verbruik van benzine te maken.


Hoe dunner de olie hoe minder weerstand en minder verbruik vandaar de 0w20 in nieuwe motoren
Ga je er dikkere olie indoen gaat je benzine verbruik dus omhoog.

Bert Bandit

Vandaag verder navraag gedaan (bij dealer(s)) en het moet écht 0W20 zijn en géén 5W30.

Die laatste is koud en warm te dik, en daar houden de ClearTec motoren van Mitsubishi blijkbaar niet van.

Goosman

Citim nga: Bert Bandit ne Tetor 18, 2017, 09:47:10 MD
Vandaag verder navraag gedaan (bij dealer(s)) en het moet écht 0W20 zijn en géén 5W30.

Die laatste is koud en warm te dik, en daar houden de ClearTec motoren van Mitsubishi blijkbaar niet van.


Thanx voor de navraag en welkom !