Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Gestaalde perfectie's Mitsubishi Sigma

Filluar nga gestaalde perfectie, Dhjetor 15, 2014, 07:44:58 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

gestaalde perfectie

Afgelopen weekend mijn 'nieuwe' Sigma opgehaald. Het was een plezierige rit met wat omzwervingen door de Noord-Hollandse polders. Ik heb diverse functies kunnen verkennen. Dat zijn er veel, want de Sigma zit tjokvol technologie. Zoals het TCL systeem. TCL kent twee functionaliteiten: ten eerste de wielen niet laten slippen bij accelereren en gladheid, ten tweede via G-krachten en andere parameters onderstuur en uitbreekreacties voorkomen in bochten. Beide stoelen zijn elektrisch te verstellen, met geheugen, de cruise control laat zich eenvoudig vanaf het stuur bedienen en interessant is het knopje power vs eco van de automaatbak. Gas op de plank in eco maakt niet zo veel indruk, maar doe je dat in power dan wordt de achterligger snel heel veel kleiner. De motor is de 3.0 24 klepper DOHC zoals hij ook in de 3000GT ligt, maar dan zonder turbo's. 205pk. Er komt een snerpende roffel uit de dubbele uitlaat. Voorwielophanging is McPherson en achter bevindt zich een multilink. De auto heeft rondom sportdempers, waarschijnlijk Koni's (niet origineel).

Toen ik later weer in mijn Volvo 760 stapte werd ik mij weer gewaar van het verschil: sportief vs comfortabel. De Mits heeft een sportief geluid en een stugger onderstel dat de auto weinig laat overhellen. De Volvo is met zijn B280E en multilink I een en al sereniteit en weldaad. De Mitsubishi is net zo groot als een 760 of Saab 9000, maar bij deze twee lopen de flanken haast recht naar beneden, terwijl de Sigma wat ronder is. Tezamen met het voluminieuzere dashboard/console ervaar je de auto dus als wat kleiner van binnen. De bank kan plat, hetgeen fijn is.

De Mits heeft zo'n 110.000km gereden. Zeg maar net ingereden en die 'verse' indruk krijg je bij alle facetten van deze auto. Wat leuk is, is dat de auto representant is van een segment waar in de jaren 80, vroeg jaren 90 iedere zichzelf respecterende fabrikant in meestreed met een topmodel: het segment van de 'executive saloon'. Tegenwoordig is de SUV 'hot', toen was een auto in het E-segment de auto voor eenieder wiens carrierre een hoge vlucht had genomen.

In juni stond ik met mijn 760 GLE als deelnemer op Het Loo. Stiekem hoop ik dat Autovisie bedenkt dat 'executive saloons' ook wel een leuke klasse zou kunnen zijn, zodat ik in 2016 weer mag meedoen :)

Ik heb de Mits op de gevoelige plaat vastgelegd. In de achtergrond Het Polderhuis in Wieringerwaard, een rijksmonument uit de 17de eeuw.




CvW

Phew, die moet je koesteren met zo'n lage km-stand en in deze staat. Een machtige wagen met een heerlijke V6.  8)

gestaalde perfectie

Dank je, CvW. Deze Sigma gaat gepamperd worden :)


4Koen63

Machtig mooie wagen! Mooi dat alle gimmicks nog werken ;)

Entharion

Prachtige bak, en dan stiekem nog sportief ook :o

Een beetje broertje van de Galant als ik het zo zie...

gestaalde perfectie

Ik zie ook dezelfde designtaal als bij de Galant en wel met name de Galant-generatie van 1987 tot 1993. Onderhuids hebben de auto's volgens mij bar weinig gemeen.

gestaalde perfectie

#7
Advertentie Mitsubishi Sigma uit 1991


gestaalde perfectie


CvW

Ik krijg wel eens het verwijt dat ik "oude zooi" bewaar (uiteraard gevolgd door een discussie over "wie wat mag vinden en wanneer iets oud is"), maar advertenties uit de jaren '90 heb ik toch echt niet meer voorhanden. Waar haal jij deze vandaan?

gestaalde perfectie

Tsja, wie wat bewaart heeft wat  :)  Ik heb nog stapels Autokampioenen, Autovisies, Autoselects enzovoort. Op Marktplaats is ook nog ongelooflijk veel te koop. Koop ik een nieuwe auto dan ga ik meteen alle nog ontbrekende literatuur erbij zoeken.


gestaalde perfectie

Het is dezelfde auto. Foto en tekst zijn van de advertentie die mij deed besluiten dat ik echt eens naar deze auto moest gaan kijken, nu al weer zo'n 3 jaar geleden. Geen idee wat de bedoeling is van de advertentie onder jouw link. De auto is in ieder geval niet te koop.