Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

CZT uitlaatspruitstuk dilemma

Filluar nga Chupie, Mars 08, 2018, 08:16:08 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Chupie

Mijn spruitstuk lekt en ik ga er van uit dat het de veelvoorkomende scheur bij de flens is.


Het dilemma is nu wat te doen:
demonteren en laten lassen
lassen zonder demontage (als dit kan)
vervangen door nieuw/gebruikt/upgrade


Is er iemand het liefst in de omgeving van Arnhem die dit eventueel kan lassen of is er iemand met en spruitstuk welke ligt te verstoffen


Het gaat om een CZT 2007 model.

Leo

Ik denk dat lassen wel de goedkoopste optie is maar is natuurlijk de vraag of het mogelijk is.

Gebruikt kun je een kijken bij deijne of onderdelenlijn

Aftermarket is er maar een beperkte keuze.

Japspeed is rommel die lekt al na 1 jaar.

Gizfab £280
http://gizfab.com/product/mitsubishi-colt-czt-stainless-turbo-manifold/

Dynodaze £499
https://www.dynodazeperformanceparts.com/shop/mitsubishi/mitsubishi-colt-czt/mitsubishi-colt-czt-ralliart-custom-manifold/

Entharion

Citim nga: Chupie ne Mars 08, 2018, 08:16:08 MD
Mijn spruitstuk lekt en ik ga er van uit dat het de veelvoorkomende scheur bij de flens is.

Het dilemma is nu wat te doen:
demonteren en laten lassen
lassen zonder demontage (als dit kan)
vervangen door nieuw/gebruikt/upgrade

Is er iemand het liefst in de omgeving van Arnhem die dit eventueel kan lassen of is er iemand met en spruitstuk welke ligt te verstoffen

Het gaat om een CZT 2007 model.

Afgelopen weekend mijn eigen spruitstuk ook (weer) vervangen met een gelast origineel...
https://drive.google.com/open?id=1KPhY8W3-6l9Q1annLmy6Oaky9eMQ4QuH

Als je weinig geld wilt uitgeven zou ik het spruitstuk demonteren en (laten) lassen, lassen op de auto is zo ontzettend krap dat lukt niet.

Persoonlijk als ik de keuze weer had zou ik deze nemen;
https://www.dynodazeperformanceparts.com/shop/mitsubishi/mitsubishi-colt-czt/mitsubishi-colt-czt-ralliart-custom-manifold/

Heb eerst een FiNe performance spruitstuk geprobeerd maar de lassen op dat ding hebben het maar anderhalf jaar volgehouden
https://drive.google.com/open?id=19cJBym-FawJT6JmQClKLyPA6f6iYbEB9

De performance van het andere spruitstuk mis ik wel, de turbo kwam met dat spruitstuk bij 2000rpm al op snelheid, met origineel is dat ongeveer 2500.

Let er wel op bij het losmaken van de bouten dat er aan de voorkant van de turbo een stud zit waardoor je de downpipe en pijp naar de kat ook los moet maken om het spruitstuk los te maken.
Die stud heb ik er uitgehaald en vervangen met een M10x1.25 35mm bout waardoor dat de volgende keer niet meer hoeft ;)

Chupie

Is dit een stud of een draadeind?

Entharion


Chupie

Thanks,


Niet het gehoopte maar wel het verwachte antwoord helaas.

Entharion

Citim nga: Chupie ne Mars 21, 2018, 03:18:47 MD
Thanks,

Niet het gehoopte maar wel het verwachte antwoord helaas.


Je kan proberen met een dubbele moer los te draaien of zoals ik gedaan heb met een stud remover, dan kun je 'm alleen niet meer gebruiken want het draad is dan vernacheld... Let er dan ook op dat het een M10x1.25 draad is, fijner draad dan wat je bij de gamma haalt zeg maar.


Als je daar niet aan wilt beginnen moet je nog een paar bouten aan de downpipe losmaken en de turbo naar voren wrikken om het spruitstuk te bevrijden, het kan wel maar het is onhandig. ::)

Chupie

Dus als ik het goed begrijp zit deze stud er wel ingeschroefd en zou dus dmv contramoeren er uit te schroeven zijn?

Entharion

Citim nga: Chupie ne Mars 21, 2018, 04:47:29 MD
Dus als ik het goed begrijp zit deze stud er wel ingeschroefd en zou dus dmv contramoeren er uit te schroeven zijn?


In theorie kan het, misschien kun je het wat warmstoken zodat het makkelijker wordt maar het was mij niet gelukt, heb uiteindelijk dit gebruikt;
http://iontrades.com/snap-on-tools-a80a-stud-extractor-bolt-remover-1-4-to-1-2.html

Chupie

Kan ik de turbo naar voren wrikken met alle leidingen en dergelijke nog vast?


De stud is er uit maar het lijkt er op dat de turbo in het spruitstuk zit, de 2 flensen willen niet over elkaar heen schuiven.

Entharion

#10
Citim nga: Chupie ne Mars 22, 2018, 02:43:22 MD
Kan ik de turbo naar voren wrikken met alle leidingen en dergelijke nog vast?

De stud is er uit maar het lijkt er op dat de turbo in het spruitstuk zit, de 2 flensen willen niet over elkaar heen schuiven.

Je kunt de turbo iets naar voren wrikken, het enige waar je echt voor uit moet kijken is de olie retour leiding die van onder de turbo naar de voorkant van de carterpan loopt. Maar die is ook licht flexibel. Maar dit is eigenlijk niet nodig als de stud eruit is, dan kan je hem er zo afhalen.

Het spruitstuk heeft een stuk pijp wat in de turbohuis geschoven zit, je trekt hem dus omhoog (van de turbo weg) en naar voren (van het blok weg)...
Hier kun je zien wat ik bedoel; https://drive.google.com/open?id=1vl_0YUNsX-_pKaLLRVI7FiiSQl3mGX3P

Op pagina 16 van deze PDF staat alles ook in exploded view en met de juiste aanhaalmomenten voor wanneer je hem weer gaat monteren;
https://drive.google.com/open?id=1tlvObuvZBzFLAND6wmeAP0LL8f4RsNbm



Chupie

#11
Is het een idee om alle draadeinden uit het blok te halen (een aantal kwamen er al uit) en het spruitstuk omhoog te tillen of zit deze ook in het blok geschoven. Op de foto's ziet de achterkant er vlak uit.


De elbow zit meer dan muurvast en de bouten zijn bijna niet bij te komen.


Nog even en ik sleep hem naar de garage  :'(

Entharion

Citim nga: Chupie ne Mars 22, 2018, 04:33:39 MD
Is het een idee om alle draadeinden uit het blok te halen (een aantal kwamen er al uit) en het spruitstuk omhoog te tillen of zit deze ook in het blok geschoven. Op de foto's ziet de achterkant er vlak uit.

De elbow zit meer dan muurvast en de bouten zijn bijna niet bij te komen.

Nog even en ik sleep hem naar de garage  :'(


Het spruitstuk is vlak aan de kant van de motor, heb je alle moeren wel losgehaald aan de kop? De draadeinden zouden niet los mogen komen :o
Eventueel een fototje zodat ik mee kan denken?

Chupie

Bij het losdraaien van de moeren zijn er al 3 draadeinden uit het blok gekomen dus nu maar de rest er uit hoop ik

Entharion

#14
Citim nga: Chupie ne Mars 22, 2018, 05:23:15 MD
Bij het losdraaien van de moeren zijn er al 3 draadeinden uit het blok gekomen dus nu maar de rest er uit hoop ik

Kun je zien of de moeren van koper zijn? Heb nog niet gezien dat de studs zomaar uit de kop meekwamen...
Maar als ze er anders niet af komen gewoon doorgaan idd.


Overigens zou ik wel aanraden alle moeren en bouten eerst flink in te spuiten met penetrerende olie, alles wordt daar normaal 750+ graden...

Zo zag het er uit na het demonteren bij mij (de pakkingen zaten er nog op)
https://drive.google.com/open?id=1UzcEliPM0w0OY7WLnM-ugrr0on8Bq8jY