Auteur Topic: Project Carisma MSX L45  (gelezen 99667 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Leo

  • Officieel Clublid
  • Senior Forumlid
  • ******
  • Berichten: 238
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Colt CZT
  • Jaartal: 2006
  • Kleur: zilver
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #675 Gepost op: augustus 02, 2017, 09:26:39 pm »
Mooie upgrade dus :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra 160SR 1.6

Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #676 Gepost op: augustus 03, 2017, 06:31:35 pm »
Nu alleen benieuwd hoe dit verder rijdt. Ik heb hem wel kunnen afstellen. Na de 19e mag ie weer de weg op .


De motor zal wel stiller draaien, dit itt tot de S60 waar de LPG injectoren juist meer lawaai zijn gaan maken. Maar heb de S60 nog niet kunnen betrappen op te lage lambda waardes.


De S60 krijgt een andere lambda voor de Wideband meter in mijn dashboard, zodat ie wel lambda = 1 aangeeft. Huidige doet dat niet......en ik verdenk die lambda dat ie niet fris meer is.

Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #677 Gepost op: augustus 11, 2017, 05:10:26 pm »
Ondertussen deze week weinig gedaan. Twee keer ziekenhuis bezoek, wat kleine klusjes aan de S60 en that's it.

De S60 had een storingslampje. Emissie gerelateerd, bleek te komen door valse lucht. Is dus op te lossen, bleek ook zo te zijn. Auto rijdt weer zonder storingslampje in de rondte.

Veel lokale km's gemaakt, en daar is zo'n S60 niet voor gemaakt. Verbruik stijgt dan naar 12,5 Liter / 100 km. Op zich nog netjes op LPG. Maar als je een liter minder gewend bent is die 12,5 liter toch best wel veel.

Ik ben sinds vorige week zondag verbannen van het v70forum. De Volvo S60 zal ik er niet om weg doen, die biedt me lekker veel comfort & toch wel het nodige plezier. Maar de doelgroep van het P2 platform (S60, V70N, S80, XC90) heeft  nog een tijd nodig om gezellig te worden als bijv. de Mitsubishi ownersclub of het Volvo850forum.
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2017, 10:06:40 pm door Carisma MSX »

Offline BriannNL

  • Gewaardeerd Forumlid
  • *****
  • Berichten: 143
  • Autotype: Colt CZ3
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Blauw
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #678 Gepost op: augustus 11, 2017, 09:57:07 pm »
Ondanks dat ik zelden tot nooit reageer in dit topic, volg ik je posts altijd met veel plezier. De uitvoerige beschrijvingen en technische achtergrond (hoewel voor mij niet altijd te begrijpen, zeker wat LPG betreft) vind ik erg interessant. Dacht dat moet ik bij deze toch nog maar even laten weten! :)


Jammer dat je op zo'n manier afscheid hebt moeten nemen van het Volvo-forum. Zonde van alle (ongetwijfeld waardevolle) bijdragen die hiermee verloren zijn gegaan. Anderzijds begrijpelijk, als je op deze manier behandeld wordt. Dat is niet netjes en moet niet kunnen. Iedereen moet vrijuit zijn eigen mening kunnen geven, ook als dat haaks staat op de belangen van sponsors. En als ik jouw post zo lees, denk ik dat een tegengeluid niet verkeerd was. Hopelijk bederft het verder niet je plezier van het Volvo rijden.

Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #679 Gepost op: augustus 11, 2017, 10:32:19 pm »
Volvo blijft gewoon leuk om mee te rijden.


Gelukkig was het het laatste jaar vooral brengen, en niet halen van het forum. Veel niet-techneuten, weinig boeiends.


Op het 850forum zitten bijv. een aantal techneuten die zelf ecus programmeren, mappings voor LPG maken met lambda = 1,09 in deellast en lambda = 0,92 vollast. Ze hebben zelfs switchable mappings werkend gekregen.


Leuke materie. Net als bij mijn S60 de auto nu eindelijk een beetje goed begint te rijden. De update van injectoren had ik achteraf veel eerder moeten doen.....maar 850 EUR is ook niet echt een bedrag om vrolijk van te worden. Heeft me nu een middag DLD & 385 EUR gekost voor zgan injectoren. De vraag gaat wel worden.....hoe houdt ie het in de winter vol.




Offline BriannNL

  • Gewaardeerd Forumlid
  • *****
  • Berichten: 143
  • Autotype: Colt CZ3
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Blauw
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #680 Gepost op: augustus 12, 2017, 04:27:56 pm »
Gelukkig maar!


Dat klinkt behoorlijk ingewikkeld inderdaad.
Van de ene kant jammer dat je de injectoren dan niet eerder vervangen hebt, maar van de andere kant wel heel leuk om zo'n resultaat te hebben natuurlijk.

Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #681 Gepost op: september 08, 2017, 09:11:34 pm »
Afgelopen weken de nodige ritjes met de groene MSX gereden.  Goed werkende bobine, verse bougies en de nodige km's zorgen er voor dat het motortje werkelijk als een naaimachientje snort.


Zelfs de koppeling begint mooi soepel aan te grijpen. En het verbruik is gezakt tot 1 op 10,5 - 1 op 11 op LPG.


Alle kritiekpunten van AutoWeek in de zomer van 2016 zijn daarmee weggewerkt. En met een km-stand van 381.000 km, en bijna 50000 km na revisie moet het mogelijk zijn over 2 jaar de 400.000 km aan te tikken.


Met de S60 ben ik wat aan het "kloten", qua LPG lijkt ie redelijk te draaien. Moet 3 nieuwe moertjes voor de downpijp bestellen, omdat de oude niet goed meer vast blijven zitten.


Gisteren bij de S60 het thermostaathuis vervangen, eergisteren een originele downpijp pakking gemonteerd. Ik moet dus nog 3 moertjes vervangen. Daarna alles netjes vastzetten, spruitstuk pakkingen nalopen. En hopen dat alles goed vast zit  en blijft zitten.


Vermogen genoeg. Ik had een Gates thermostaat (91 graden), maar die bleek toch niet lekker te passen. De auto kreeg het na montage van FMIC te warm op de snelweg. Dat is nu opgelost met een nieuw thermotaathuis. Omdat ik goede ervaringen had met calorstat / Vernet bij de Mitsubishi's, de gok genomen er eentje voor 35 EUR incl. sensor te monteren. Ik geloof dat ik de sensor vervang door een Hella exemplaar. De thermostaat is top. Ik geloof namelijk niet dat de standaard operating temp tegen de 100 graden zit. Bij de oude sensor was dit 10 graden lager.


Aan de andere kant, als ie goed blijft lopen, dan voorlopig zo verder rijden. Eerst die "gouden moertjes" vervangen a 8 EUR per stuk.








Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #682 Gepost op: september 09, 2017, 10:04:11 pm »
Omdat ik goede ervaringen had met Calorstat / Vernet bij de Mitsubishi's, de gok genomen er eentje voor 35 EUR incl. sensor te monteren. Ik geloof dat ik de sensor vervang door een Hella exemplaar. De thermostaat is top. Ik geloof namelijk niet dat de standaard operating temp tegen de 100 graden zit. Bij de oude sensor was dit 10 graden lager.



Vandaag de ohmse waarden van de sensor eens doorgemeten, bij buiten temperatuur 20 graden zal de sensor ook die waarde hebben en lag ie qua waarde ruim 10% boven wat ie zou moeten zijn. Als dit overal 10% is, en die 10% ook betekent 90 graden = 99 graden gemeten, dan verklaart het dat de motor het er lastig mee had. Zo reed ie gisteren namelijk ook.


Er zit nu de oude Febi sensor in, om zeker te zijn heb ik besloten een Hella er in te monteren. Omwisselen is niet het werk. Ik vermoed dat de motor de ontsteking scherper zet, waardoor ie net wat rustiger loopt op LPG. In ieder geval is ie stil aan de achterzijde, en is de uitlaat niet meer zo belachelijk warm.


De komende tijd maar eens in de gaten houden. Komende week een paar daagjes Hamburg, over 2 weken naar Frankfurt (IAA). [/quote]

Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #683 Gepost op: september 17, 2017, 03:20:33 pm »
Vanaf vandaag is de groene MSX geschorst. De S60 heeft een nieuwe Hella kvs sensor gekregen, en ik heb de 5 nippels voor LPG inspuiting voorzien van wat loctite, zodat ze niet los gaan zitten.

Vorige week ben ik drie daagjes naar hamburg geweest. Op de terugweg 220 km /uur kunnen rijden. Harder vond ik niet prettig aanvoelen. Zal te maken hebben met remmen & draagarmen.

Voorafgaand aan mijn trip naar Hamburg heb ik het uitlaatspruitstuk gechecked op loszittende moertjes. Geen overbodige luxe, aangezien er een (op de hoek bij 1e cilinder) behoorlijk los zat, en 4 andere ook een kleine slag nodig hadden om vast te zitten op 25nm.

Ook tevens de bouten voor het inlaattraject gechecked. Dat was voor mijn reis naar Hamburg. De motor begint mooi rustig te lopen, en dat lijkt me een goed teken. Wat rest is afwachten hoe de katalysator zich blijft gedragen. Aan vacu├╝m lekkage kan het volgens mij niet meer liggen.

Tot slot heb ik het slangetje van de 5e injector op gelijke lengte gebracht met de overige 5 slangetjes. Die zijn nu allen bij benadering 15cm lang. Ik ben wel onder de indruk hoe groot de impact van zo'n actie is op de werking van de katalysator. Niet voor niets staat er in de instructie : gelijke lengte.

In afwachting van een DICE weet ik nu alleen de LTFT waarden bij lagere load (5,5%+) en hogere load (+2,3%). Ik verwacht dat stationair ook ergens rond die waarden zich begeeft. De motor loopt op dit moment rustig zonder plofjes (= teken onvolledige verbranding) dus ook de verbranding is nu goed. Hopen dat het zo blijft.

En oh ja, op de snelweg = koeltemperatuur 90 graden. Gas los op een oprit dan zakt de temperatuur naar 87 graden. En de inlaatlucht bij buitenlucht temp ligt netjes 1-2 graden boven de gemeten buiten temperatuur.

Ik ben heel benieuwd hoe met normaal gebruik het verbruik zich gaat ontwikkelen. Een bekende van me heeft overigens 1,5 jaar mijn spruitstuk vervangen, ik vroeg toen nog : moet je het niet netjes op moment vast zetten? Was niet nodig volgens hem. Hij ontkent dat dit de oorzaak is dat ze los zitten, maar ik ben er van overtuigd dat als je alles netjes vast zet, de boel niet binnen 1,5 jaar vanzelf los gaat zitten. Zeker niet als je allemaal nieuwe moertje hebt gebruikt.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2017, 03:22:50 pm door Carisma MSX »

Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #684 Gepost op: september 29, 2017, 08:47:08 pm »
Weinig te melden.


Helaas weer ziek geworden begin deze week, infectie...agv bijwerkingen medicatie. Mag de komende week weer rustig aan doen.


Met de S60 vorige week wel naar de IAA geweest. En dat ging gelukkig zonder problemen. Vooral heuvel op was het indrukwekkend om te ervaren. Alsof er geen helling was. Maar op een neer naar Frankfurt is in tegenstelling tot enkele jaren terug nauwelijks meer te doen.


Ik twijfel overigens of ik nog wel naar de IAA wil gaan, met de afwezigheid van veel merken werd de beurs fors uitgedund.......waardoor ie veel aan aantrekkingskracht heeft ingeboet. Spijtig.


Tot slot heb ik met de S60 de laatste kleine verbeteringen bereikt. Fueltrims staan op +1,08% +1% resp 0% voor de drie gebieden waar de ECU mee werkt. Idle staat ie iets te arm, of er is toch nog ergens een kleine lekkage. Maar in de basis lijkt me dit een net resultaat. Geen plofjes in de uitlaat, geen wieberend toerental. En vloeiend versnellende motor.


Enige wat me zorgen baart is de beperkte koeling bij lagere snelheden. Maar de fan helpt een beetje mee. Zodra ik op de snelweg zit, zakt de temperatuur van de kvs richting 90 graden of zelfs daaronder.




Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #685 Gepost op: oktober 17, 2017, 09:44:47 pm »
Morgen mag de MSX weer eens rijden. Zoals het er nu uit ziet, gaat ie paar daagjes mee op vakantie naar DLD.

Weinig aan de auto gedaan de laatste tijd. Een goed rijdende S60 eindelijk weer......met mogelijk de wens om terug te gaan naar standaard intercooler. Lang verhaal....maar nog niet zeker.

Eerst terug naar originele koelvloeistof. Schrijnend om te merken dat twee van de vijf nieuwe bobines van Bosch na amper 8 maand rijden het begeven hebben. Terugkijkend naar het moment waarop de Volvo problemen begon te krijgen en een P0422 foutmelding gaf lijkt het er sterk op dat de bobine de hoofdveroorzaker was.

Ik had de oude bobines nog bewaard, en heb deze terug in de auto geplaatst. De auto rijdt weer zoals ie hoort te rijden. Helaas nog steeds een P0422 foutmelding. Katalysator overleden?

Met de software van Volvo kun je redelijk inzicht krijgen hoe de auto zich qua foutmeldingen gedraagt over de tijd. Hij houdt middels een tellertje bij of en hoe vaak een storing als DTC wordt bevestigd. Het lijkt er op dat de katalysator het primair moeilijk heeft gehad met de slechte verbranding. Ik kan alleen maar hopen dat het niet einde oefening voor de katalysator was. Duidelijk is wel dat het inhouden tijdens constante snelheid behalve bij inkomen van de airco verleden tijd is.

Waar ik wel last van heb is gebrek aan koeling bij langzaam rijdend en stadsverkeer. Nu heb ik wel het vermoeden dat langere ritten met de auto met wat meer afwisseling in toeren >> 3000 tpm de motor in ieder geval geen kwaad doet. De auto voelt na twee wat langere ritten richting oost-Nederland wat beter aan. Niet geheel ontoevallig lijken er twee DTC sessies gezijn zonder foutmelding. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.

Het kan zijn dat ik toch besluit de intercooler te verwijderen en tijdelijk verder met standaard setup te rijden. Gezien het gebruik van de auto is de conclusie dan : FMIC intercooler is overkill. Andere optie is tuning aan te passen in de hoop dat bij lage belasting de temperatuur ontwikkeling meer onder controle komt.

Voor de goede orde : er is geen sprake van oververhitting, maar frequent inkomen van de fan nadat de motor is afgezet. Motortemperaturen bij normaal gebruik in stadsverkeer bij temperaturen +/- 20 graden liggen al gauw boven de 100 graden celcius.

Gisteren avond wel lekker door kunnen trappen. En dit vandaag nog een aantal keer herhaald. Dan is de conclusie toch wel : erg fijne auto. En heel langzaam maar zeker begint ie ook lekker goedkoop te worden qua prijs per km. Dit jaar zit ik net onder de 24 ct/ km all in. En als geheel op krap 28 cent per km.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2017, 09:48:20 pm door Carisma MSX »

Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #686 Gepost op: november 12, 2017, 10:12:00 pm »
Toch met de S60 op vakantie gegaan, wel eind oktober 2 daagjes met de MSX in de rondte gereden.


Qua plannen komende tijd :
1. Bovenste tang RA in de achterwielophanging (Febi / Blue Print)
2. Pre-facelift fusee RA Volvo
3. Originele voorveren (Monroe)
4. APK
5. Auto volledig strak maken (exterieur).


Hij rijdt verder prima. Motortje klinkt lekker. Eigenlijk alleen jammer dat ik er niet dagelijks mee (kan of wil) rijden. Hij pakt erg lekker van onderuit op. Goed werkende katalysator & bobines / bougies zijn toch wel de hoofdreden geweest van het inhouden bij lage toeren.


Verder beetje zitten "kloten"  met gezondheid. Gaat gelukkig wel weer. Net als met de S60. Lekkage van lucht was er primair de oorzaak van dat ie foutmeldingen gaf op de katalysator. De afgelopen weken is dat probleem geleidelijk steeds minder geworden met als resultaat dat ik afgelopen week eigenlijk redelijk probleemloos heb kunnen afleggen.


Vandaag heeft de S60 5 nieuwe bougietjes gehad, oude waren omstreeks 50000 km gebruikt. En ik heb de motorsteunen voorzien van originele busjes i.p.v. massieve busjes. In de hoop minder trillingen te voelen in het interieur.  De S60 krijgt op tijd z'n oliebeurtjes. Trillingen met remmen zijn zo goed als verdwenen. En verder heeft ie weinig aandacht nodig. En hetzelfde geldt dus ook voor de groene MSX.


Mogelijk als het weer komende tijd mee zit dat de groene MSX nog verse remblokken op de achteras krijgt. Alleen wel hopen dat de klauwen net zo gangbaar zijn als bij de rode MSX.

Offline 4Koen63

  • Officieel Clublid
  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 2389
  • Geslacht: Man
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #687 Gepost op: november 16, 2017, 01:23:45 pm »
Weinig nieuws is goed nieuws, denk ik dan, wat de auto's betreft.


Jammer dat je nog aan het kwakkelen bent met de gezondheid.


Waarom kun je niet dagelijks rijden met de MSX? Hoe zit het met de rode? Die ging wellicht de verkoop in zag ik..
Work in progress:

Eagle Talon (1Gb DSM, 1993)

Previous Mitsubishi's:

Eclipse 1G (1992)
Galant 8G GDI GLS (2000)
Carisma 1.8 GDI (1999)
Colt CA5A 1.8 GTi-16v (1995)
Eclipse 1G Targa (1993)
Eclipse 1G (1994)

N├╝rburgring lapcounter: 12

Offline Carisma MSX

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 975
  • Geslacht: Man
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #688 Gepost op: november 16, 2017, 05:10:12 pm »
Weinig nieuws is goed nieuws.....ding rijdt gewoon goed.

De rode moet naar de garage voor reparatie dorpels & 2 remleidingen. Daarna kan er APK op. En mag ie weg.


En de groene MSX heeft een oldtimer verzekering. Beperkt qua kilometrage. En zit redelijk in de buurt van het max aantal kilometers.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2017, 07:31:55 pm door Carisma MSX »