Auteur Topic: Project Carisma MSX L45  (gelezen 94048 keer)

Offline Leo

• Officieel Clublid
  • Senior Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Colt CZT
  • Jaartal: 2006
  • Kleur: zilver
Re: Project Carisma MSX L45
« Reactie #675 Gepost op: augustus 02, 2017, 09:26:39 pm »
Mooie upgrade dus :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra 160SR 1.6

Offline Carisma MSX

• Harde kern Forumlid
  • Carisma MSX fan
  • Autotype: 2x Carisma MSX sedan
  • Jaartal: 1997
  • Kleur: L45 / R43
« Reactie #676 Gepost op: augustus 03, 2017, 06:31:35 pm »
Nu alleen benieuwd hoe dit verder rijdt. Ik heb hem wel kunnen afstellen. Na de 19e mag ie weer de weg op .

De motor zal wel stiller draaien, dit itt tot de S60 waar de LPG injectoren juist meer lawaai zijn gaan maken. Maar heb de S60 nog niet kunnen betrappen op te lage lambda waardes.

De S60 krijgt een andere lambda voor de Wideband meter in mijn dashboard, zodat ie wel lambda = 1 aangeeft. Huidige doet dat niet......en ik verdenk die lambda dat ie niet fris meer is.

Offline Carisma MSX

• Harde kern Forumlid
  • Carisma MSX fan
« Reactie #677 Gepost op: augustus 11, 2017, 05:10:26 pm »
Ondertussen deze week weinig gedaan. Twee keer ziekenhuis bezoek, wat kleine klusjes aan de S60 en that's it.

De S60 had een storingslampje. Emissie gerelateerd, bleek te komen door valse lucht. Is dus op te lossen, bleek ook zo te zijn. Auto rijdt weer zonder storingslampje in de rondte.

Veel lokale km's gemaakt, en daar is zo'n S60 niet voor gemaakt. Verbruik stijgt dan naar 12,5 Liter / 100 km. Op zich nog netjes op LPG. Maar als je een liter minder gewend bent is die 12,5 liter toch best wel veel.

Ik ben sinds vorige week zondag verbannen van het v70forum. De Volvo S60 zal ik er niet om weg doen, die biedt me lekker veel comfort & toch wel het nodige plezier. Maar de doelgroep van het P2 platform (S60, V70N, S80, XC90) heeft  nog een tijd nodig om gezellig te worden als bijv. de Mitsubishi ownersclub of het Volvo850forum.
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2017, 10:06:40 pm door Carisma MSX »

Offline BriannNL

• Gewaardeerd Forumlid
  • Autotype: Colt CZ3
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Blauw
« Reactie #678 Gepost op: augustus 11, 2017, 09:57:07 pm »
Ondanks dat ik zelden tot nooit reageer in dit topic, volg ik je posts altijd met veel plezier. De uitvoerige beschrijvingen en technische achtergrond (hoewel voor mij niet altijd te begrijpen, zeker wat LPG betreft) vind ik erg interessant. Dacht dat moet ik bij deze toch nog maar even laten weten! :)

Jammer dat je op zo'n manier afscheid hebt moeten nemen van het Volvo-forum. Zonde van alle (ongetwijfeld waardevolle) bijdragen die hiermee verloren zijn gegaan. Anderzijds begrijpelijk, als je op deze manier behandeld wordt. Dat is niet netjes en moet niet kunnen. Iedereen moet vrijuit zijn eigen mening kunnen geven, ook als dat haaks staat op de belangen van sponsors. En als ik jouw post zo lees, denk ik dat een tegengeluid niet verkeerd was. Hopelijk bederft het verder niet je plezier van het Volvo rijden.

Offline Carisma MSX

• Harde kern Forumlid
  • Carisma MSX fan
« Reactie #679 Gepost op: augustus 11, 2017, 10:32:19 pm »
Volvo blijft gewoon leuk om mee te rijden.

Gelukkig was het het laatste jaar vooral brengen, en niet halen van het forum. Veel niet-techneuten, weinig boeiends.

Op het 850forum zitten bijv. een aantal techneuten die zelf ecus programmeren, mappings voor LPG maken met lambda = 1,09 in deellast en lambda = 0,92 vollast. Ze hebben zelfs switchable mappings werkend gekregen.

Leuke materie. Net als bij mijn S60 de auto nu eindelijk een beetje goed begint te rijden. De update van injectoren had ik achteraf veel eerder moeten doen.....maar 850 EUR is ook niet echt een bedrag om vrolijk van te worden. Heeft me nu een middag DLD & 385 EUR gekost voor zgan injectoren. De vraag gaat wel worden.....hoe houdt ie het in de winter vol.

Offline BriannNL

• Gewaardeerd Forumlid
  • Autotype: Colt CZ3
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Blauw
« Reactie #680 Gepost op: augustus 12, 2017, 04:27:56 pm »
Gelukkig maar!

Dat klinkt behoorlijk ingewikkeld inderdaad.
Van de ene kant jammer dat je de injectoren dan niet eerder vervangen hebt, maar van de andere kant wel heel leuk om zo'n resultaat te hebben natuurlijk.

Offline Carisma MSX

• Harde kern Forumlid
  • Carisma MSX fan
« Reactie #681 Gepost op: september 08, 2017, 09:11:34 pm »
Afgelopen weken de nodige ritjes met de groene MSX gereden.  Goed werkende bobine, verse bougies en de nodige km's zorgen er voor dat het motortje werkelijk als een naaimachientje snort.

Zelfs de koppeling begint mooi soepel aan te grijpen. En het verbruik is gezakt tot 1 op 10,5 - 1 op 11 op LPG.

Alle kritiekpunten van AutoWeek in de zomer van 2016 zijn daarmee weggewerkt. En met een km-stand van 381.000 km, en bijna 50000 km na revisie moet het mogelijk zijn over 2 jaar de 400.000 km aan te tikken.

Met de S60 ben ik wat aan het "kloten", qua LPG lijkt ie redelijk te draaien. Moet 3 nieuwe moertjes voor de downpijp bestellen, omdat de oude niet goed meer vast blijven zitten.

Gisteren bij de S60 het thermostaathuis vervangen, eergisteren een originele downpijp pakking gemonteerd. Ik moet dus nog 3 moertjes vervangen. Daarna alles netjes vastzetten, spruitstuk pakkingen nalopen. En hopen dat alles goed vast zit  en blijft zitten.

Vermogen genoeg. Ik had een Gates thermostaat (91 graden), maar die bleek toch niet lekker te passen. De auto kreeg het na montage van FMIC te warm op de snelweg. Dat is nu opgelost met een nieuw thermotaathuis. Omdat ik goede ervaringen had met calorstat / Vernet bij de Mitsubishi's, de gok genomen er eentje voor 35 EUR incl. sensor te monteren. Ik geloof dat ik de sensor vervang door een Hella exemplaar. De thermostaat is top. Ik geloof namelijk niet dat de standaard operating temp tegen de 100 graden zit. Bij de oude sensor was dit 10 graden lager.

Aan de andere kant, als ie goed blijft lopen, dan voorlopig zo verder rijden. Eerst die "gouden moertjes" vervangen a 8 EUR per stuk.

Offline Carisma MSX

• Harde kern Forumlid
  • Carisma MSX fan
« Reactie #682 Gepost op: september 09, 2017, 10:04:11 pm »
Omdat ik goede ervaringen had met Calorstat / Vernet bij de Mitsubishi's, de gok genomen er eentje voor 35 EUR incl. sensor te monteren. Ik geloof dat ik de sensor vervang door een Hella exemplaar. De thermostaat is top. Ik geloof namelijk niet dat de standaard operating temp tegen de 100 graden zit. Bij de oude sensor was dit 10 graden lager.

Vandaag de ohmse waarden van de sensor eens doorgemeten, bij buiten temperatuur 20 graden zal de sensor ook die waarde hebben en lag ie qua waarde ruim 10% boven wat ie zou moeten zijn. Als dit overal 10% is, en die 10% ook betekent 90 graden = 99 graden gemeten, dan verklaart het dat de motor het er lastig mee had. Zo reed ie gisteren namelijk ook.

Er zit nu de oude Febi sensor in, om zeker te zijn heb ik besloten een Hella er in te monteren. Omwisselen is niet het werk. Ik vermoed dat de motor de ontsteking scherper zet, waardoor ie net wat rustiger loopt op LPG. In ieder geval is ie stil aan de achterzijde, en is de uitlaat niet meer zo belachelijk warm.

De komende tijd maar eens in de gaten houden. Komende week een paar daagjes Hamburg, over 2 weken naar Frankfurt (IAA). [/quote]

Offline Carisma MSX

• Harde kern Forumlid
  • Carisma MSX fan
« Reactie #683 Gepost op: september 17, 2017, 03:20:33 pm »
Vanaf vandaag is de groene MSX geschorst. De S60 heeft een nieuwe Hella kvs sensor gekregen, en ik heb de 5 nippels voor LPG inspuiting voorzien van wat loctite, zodat ze niet los gaan zitten.

Vorige week ben ik drie daagjes naar hamburg geweest. Op de terugweg 220 km /uur kunnen rijden. Harder vond ik niet prettig aanvoelen. Zal te maken hebben met remmen & draagarmen.

Voorafgaand aan mijn trip naar Hamburg heb ik het uitlaatspruitstuk gechecked op loszittende moertjes. Geen overbodige luxe, aangezien er een (op de hoek bij 1e cilinder) behoorlijk los zat, en 4 andere ook een kleine slag nodig hadden om vast te zitten op 25nm.

Ook tevens de bouten voor het inlaattraject gechecked. Dat was voor mijn reis naar Hamburg. De motor begint mooi rustig te lopen, en dat lijkt me een goed teken. Wat rest is afwachten hoe de katalysator zich blijft gedragen. Aan vacuĆ¼m lekkage kan het volgens mij niet meer liggen.

Tot slot heb ik het slangetje van de 5e injector op gelijke lengte gebracht met de overige 5 slangetjes. Die zijn nu allen bij benadering 15cm lang. Ik ben wel onder de indruk hoe groot de impact van zo'n actie is op de werking van de katalysator. Niet voor niets staat er in de instructie : gelijke lengte.

In afwachting van een DICE weet ik nu alleen de LTFT waarden bij lagere load (5,5%+) en hogere load (+2,3%). Ik verwacht dat stationair ook ergens rond die waarden zich begeeft. De motor loopt op dit moment rustig zonder plofjes (= teken onvolledige verbranding) dus ook de verbranding is nu goed. Hopen dat het zo blijft.

En oh ja, op de snelweg = koeltemperatuur 90 graden. Gas los op een oprit dan zakt de temperatuur naar 87 graden. En de inlaatlucht bij buitenlucht temp ligt netjes 1-2 graden boven de gemeten buiten temperatuur.

Ik ben heel benieuwd hoe met normaal gebruik het verbruik zich gaat ontwikkelen. Een bekende van me heeft overigens 1,5 jaar mijn spruitstuk vervangen, ik vroeg toen nog : moet je het niet netjes op moment vast zetten? Was niet nodig volgens hem. Hij ontkent dat dit de oorzaak is dat ze los zitten, maar ik ben er van overtuigd dat als je alles netjes vast zet, de boel niet binnen 1,5 jaar vanzelf los gaat zitten. Zeker niet als je allemaal nieuwe moertje hebt gebruikt.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2017, 03:22:50 pm door Carisma MSX »