Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

mitsubishi carisma revisie

Filluar nga fillas, Dhjetor 27, 2017, 12:46:38 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

fillas

Hallo allemaal
Sinds kort heb ik een charisma gekocht en ben hier heel blij mee zeker omdat de auto bijna in nieuw staat verkeerdt .
Geen enkel plekje roest onder en boven niet interieur is zeer netjes vooral omdat dit een diamond type is .
Nu wil ik hem graag motorisch opknappen want ondanks dat de motor geweldig loopt is de leeftijd van de auto wel bijna 20 jaar
Nu is mijn vraag waar zal ik beginnen mijn bedoeling is om er zo eens per maand er een nieuw/tweedehands onderdeel op te zetten.
Wat zijn dan de hoofd punten is er iets wat eerder versleten is dan de rest ,zijn er specifiek problemen bij een carisma [veel voorkomende ziektes ]
Dit natuurlijk buiten het vervangen van vloeistoffen  bougies sensors en riemen.
Deze auto verdient het om nog wat jaartjes door te gaan en niet te eindigen in een zand bak in afrika want daar gaan de meeste oude mitsubishi motoren naar toe hoorde ik. Ps de auto/motor heeft 280000 gelopen.

Nobodie14

Als je geen problemen met de motor (4G92 SOHC) hebt (onregelmatig stationair draaien, moeilijk of niet starten / uitvallen van motor, motormanagement lampje dat brandt), dan hoef je er niets aan te doen.
Op tijd de onderhoudsbeurten uitvoeren en je kunt nog lang van de wagen genieten.

Wat ik altijd doe (als ik een andere auto koop) is eventueel achterstallig onderhoud wegwerken.
Maar alleen als het nodig is! Dus eerst (laten) controleren of het echt nodig is!
Dit zijn de dingen die vaak overgeslagen worden door de vorige eigenaar:
- Koelsysteem spoelen als er verkeerde in zit of troebel is en de juiste koelvloeistof (G12) erin
- Remvloeistof verversen als deze donker is
- Stuurbekrachtigingsolie verversen als deze donker is
- Hydraulische koppelingsolie verversen als deze donker is (in mijn geval automatische versnellingsbakolie)
- Airco servicebeurt (hoort om de 2 jaar gedaan te worden)
- PCV valve op kleppendeksel vervangen als deze niet rammelt bij schudden
En als de service historie van de auto onbekend is:
- Distributiesnaar
- Grote servicebeurt
Daarna is de auto weer op het onderhoudsschema zoals het hoort.

Als dit allemaal gedaan is, dan rij ik de eerste paar duizend km nog rustig aan zodat alles goed rond kan lopen.
Ik let dan ook op geluiden van piepen / kraken / rammelen / klapperen / ratelen / trillen van onderstel / aandrijflijn, zingen van lagers (ook van de koppeling!), hangende / kromme  / trekkende remmen, handrem, uitlijning, motor temperatuur etc.
Als daar iets mee is, dan moet dat ook opgelost worden.
Maak een lijst van de problemen die je tegenkomt zodat je weet welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden.

En daarna een keer de auto 'los' / schoon rijden.
Dat doe ik door een uurtje (of zo lang mogelijk) continue rond de 140 a 150 km/u te rijden.
Het gaat niet zozeer om de snelheid, maar om de tijd dat de motor en versnellingsbak op een goede bedrijfstemperatuur zijn (en blijven!) en zo alle sensoren (van in- en uitlaattraject), PCV systeem, katalysator, uitlaat etc. 'schoon' geblazen worden.

Als er echt wat kapot gaat of niet goed meer werkt, dan is het vroeg genoeg om dat onderdeel te vervangen en/of te (laten) repareren.

fillas

Als eerste dank je wel voor dit zeer uitgebreid antwoord,,,super,,,
Maar er is toch wat voor gevallen ik ging tanken en zette de motor af ik was klaar met tanken en wou weer starten en toen deed hij niets wel stroom alle lampjes branden maar geen stroom op het blok zo leek het wel na de auto op een veilige plek geduwt te hebben probeerde ik hem nog eens te starten en sloeg toen meteen aan en ik kon weer verder rijden. De motor liep als een zonnetje voor die tijd en ook weer nadat hij niet starte het is  daar na niet meer gebeurdt en ik start iedere keer prima . Het leek mij een stroom lek of start motor ddie slecht contact maakt of kapot gaat. Ik heb nu de accu poolen en de stroom kabels schoon gemaakt ook elke min aansluiting op het chassis geschuurd en schoon gemaakt deze waren best wel smerig en aangekoekt na die klus gingen de lampjes van de deur en de srs beter branden dus het was niet voor niets. Nu moet ik de ecu nog resseten want nou loopt hij wel onregelmatig stationair.Wat valt er dan nog onder een grote service beurt .en het schoon maken van de gasklep dat is mischien ook al een hele tijd niet gebeurdt.

EnnoE34

Je kunt overwegen je temperatuur sensor in de kop te vervangen. Bij een ouder model (1997-er GLS) ooit meegemaakt dat die sensor gaar was. Gevolg was over verhitte motor.


Verder : lambda sensor vervangen. Ik weet niet welke er in zit, maar kan geen kwaad deze een keertje te vervangen.