Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

koelvloeistof voor alle soorten? (van Avia) in Lancer 1.3 1997

Filluar nga jroen86, Dhjetor 09, 2017, 05:47:27 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

jroen86

hello allemaal,
even een basic vraagje.. welke koelvloeistof moet er in een Lancer 1.3 GLi uit 1997?

ik lees net pas dat er een g11 en een g12 is, ik zag in die van mij een paar druppeltjes groene kleur vloeistof (wellicht blauw misschien), maar weet niet zeker welke erin hoort.

daarnaast vraag ik me ook af of wat het precies kwaad kan om de verkeerde erin te gooien....... bij het pompstation hadden ze maar 2 soorten, maar er stond geen g11 of g12 op... er stond alleen op 'tot -18'  en 'tot -32' graden..... die van -32 stond ook long life op dus die had ik maar gehaald en beetje bijgevuld... alleen de kleur was rood.............................. nou lees ik net op internet dat je blauw en rood niet moet mengen :/   dus oeps?    of kan hij dit wel hebben, anders denk ik maar leeg halen en blauwe erin?

er staat namelijk op deze dat hij "uitstekend beschermend is voor alle soorten metalen die in motoren en koelsystemen voorkomen" en "neutraal ten opzichte van afdichtigen, pakkingen en slangen"

dus het lijkt mij dat deze soort sowieso geen kwaad kan op de manier dat de vroegere rode en blauwe dat wel konden als je de verkeerde gebruikte.

.... ik las dat het risico met de verkeerde gebruiken is dat het gietijzer of aluminium motorblokken kan aantasten, dat de blauwe voor het een en de rode voor de ander is.... maar deze koelvloeistof is dus blijkbaar geschikt voor alle soorten?    maar de kleur van deze vloeistof is rood, dus vandaar dat ik voor de zekerheid maar even hier mijn vraag stel.

zie hier fotos van de verpakking:
https://drive.google.com/open?id=1bCt3-e2q70NqYMmyr7IhzpUVZfcL9HJY

https://drive.google.com/open?id=1U7Vno37UZIj_XPZJpz052Grjis-98pMI

alvast bedankt

jroen86

ah... ik lees hier: https://blog.tevu.nl/koelvloeistof-mengen-lees-hier-hoe-zit/
dat als de voor je motor voorgeschreven koelvloeistof g11 is, dat je deze eventueel wel kunt mengen met alle andere soorten...... dus is er gelukkig niks aan de hand neem ik aan en kan ik deze die ik erbij gegooid heb erin laten zitten.
als je een motor hebt die g11 aan kan dan kan je er dus alle andere typen koelvloeistof in gooien.. dat is geruststellend om te weten xD

Nobodie14

Je hebt in je Lancer het Mitsubishi 4G13 motorblok zitten.
Dat is een aluminium motorblok.
G11 koelvloeistof (de blauwe / groene zeg maar) is eigenlijk te agressief.
Er hoort G12 (de rode / roze / gele zeg maar) koelvloeistof in om je blok te sparen.

Er zat kennelijk G11 in je koelsysteem.
En dat heb je ook erbij gedaan. Dus dat is geen probleem.

Als je er G12 bij gegooid had, dan zou het iets minder goed uit kunnen pakken.
De toevoegingen in de G12 koelvloeistof kunnen ervoor zorgen dat er een chemische reactie plaats vindt met de siliconen in de G11 koelvloeistof.
Er ontstaat dan een bruine drab die zich af kan zetten (en verharden) op diverse plaatsen waardoor er weer koelingsproblemen kunnen ontstaan.

Gewoon lekker doorrijden en onthouden dat je er de blauwe / groene koelvloeistof in moet doen.


roy94

Je hebt een koelvloeistof nodig op basis van ethyleenglycol.


ik zelf gebruik: eurol coolant xl