Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Een nieuw lid! (en meteen een vraagje over hoog stationair COLT CZ3 1.3)

Filluar nga pecot, Dhjetor 07, 2017, 07:04:07 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

pecot


Dag Allemaal,


Sinds een paar maanden ben ik bezig met het gebruiken van informatie van dit forum en via deze weg wil ik jullie bedanken voor het posten. Er zijn wel een aantal zaken die mij hebben geholpen om ons Coltje te onderhouden of verbeteren.


Sinds een paar maandjes is onze tweede rode autootje, een Subaru Vivio ECVT wegens een teveel aan roest vervangen voor een nieuwe "kleine" rode auto. Aangezien Japans bevalt is het een leuke sportieve CZ3 Colt 1.3 Inform+ uit 2008 met 133.000km geworden.
De auto is al opgeleukt met een CZT spoiler, metal look achterstrip, 17 inch zwarte lichtmetaaltjes en last but not least, een rood lederen interieur in de trend van: je moet ervan houden ;D .


Toen ik de auto kocht liep hij wat instabiel stationair. Ik heb de auto een nieuw luchtfilter, nieuwe bougies, injectiereiniger en een gasklepreiniging gegeven. Bij het reinigen van de gasklep ben ik zo stom geweest om de MAP sensor te mollen dus heb ik hier een aftermarktet ingezet aangezien een sensortje bij de dealer tegen de 200 euro liep. Al met al loopt de auto nu een stuk netter maar is het nog niet een naaimachientje wat ik van onze 2010 Honda Jazz gewend ben.


Ik zit met een probleem dat de auto nu bij koudere buitentemperaturen start met 2800 toeren om dan vrij snel terug te zakken naar 1800 toeren waarbij er met stappen van ongeveer 500 toeren wordt geregeld. Dit is denk ik veel te hoog in toeren. Wanneer ik de rem intrap en weer loslaat stijgt het toerental kortstondig een paar honderd toeren warm en koud ongeveer 500 toeren. Na een paar km loopt de auto 750-900 toeren afhankelijk van de verbruikers zoals airco. Ik vind m wel altijd een beetje blijven schommelen.


Via het forum ben ik achter de inleerprocedure door de accu los te maken gekomen maar helaas geeft dit de bovenstaande uitkomt. Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Is er een manier om de gasklep zonder tussenkomst van de dealer in te leren of is hier wat anders aan de hand?
Alvast bedankt voor de hulp!





[verwijderd door de beheerder]

Eagle1982

Welkom hier.

Exact hetzelfde "probleem" hebben we ook met de Colt CZ5 1.3 van mn ouders.
Vrij hoog stationair bij starten, ook ronde de 3000rpm, ik vind dat persoonlijk ook behoorlijk hoog.
Iets verhoging bij koude start 1500rpm of zo daar kan ik wel in komen.

Ik heb er verder nog niet naar gekeken.
De Colt CZ5 1.3 van mn vrouw loopt niet zo hoog en heb haar er ook niet over gehoord.
Zal 1 dezer dagen eens ff checken hoe die het doet.

Als ik meer weet zal ik het hier ook zeker even meedelen.

pecot


Ha Eagle1982. Gelukkig ben ik niet de enige ::) . Dit geeft hoop op dat het of vaker voorkomt óf dat iemand weet in welke hoek ik moet zoeken. Ik hou mij zeker aanbevolen voor suggesties. ;D


Na de kerst maar even twee veerpoten vervangen en ik hoop dat daarmee het zware sturen wat ik heb is opgelost. Dat in combinatie met het hoge toerental is het enige wat (nog) niet lekker loopt bij mijn coltje.

BriannNL

Bij starten loopt een Colt inderdaad sowieso hoger stationair, maar 2800 toeren is inderdaad best hoog. Hoe snel zakt het toerental terug? In de orde van een paar seconden of bijvoorbeeld 10+ seconden? Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je alle verbruikers uit hebt staan. Dat houdt in ook de ventilator niet op de ruit gericht hebben staan, want (helaas) schakelt de Colt in die stand automatisch de airco in, zonder dat je dat kunt zien. Een beetje blijven schommelen herken ik ook wel, niet zo makkelijk te horen, maar wel aan de wijzer te zien. Dat is naar mijn idee normaal en lastafhankelijk.

pecot

 Ha, dat de Colt de airco standaard aanzet indien de ventilator op de voorruit staat wist ik niet. Weer wat geleerd. 8)
Meestal staat ie bij het starten tussen voorraam en voeten in op standje 2.
De auto start dan met koude buitentemperatuur op 2800 toeren om dan binnen een paar seconden terug te zakken naar ~1200 toeren. Na een hoge start perfect! Als je er dan vanaf blijft blijft dit ook zo.
Zodra je het gaspedaal aantikt schiet hij naar ~1900-2200 toeren om dan binnen een paar seconden met stappen van 500 toeren heen en weer weer terug te zakken naar de 1200 toeren.

Rij je weg dan zet ie het basistoerental weer op 1900-2200 toeren waardoor je in zijn 2 zonder gas 25 – 30 km/h rijdt. Wanneer ik de koppeling intrap tijdens het rijden komt het toerental ook op 1900-2200 toeren.
Stoppen bij een stoplicht geeft ook eerst dit toerental en binnen 2 seconden zakt hij in stappen van 500 toeren een beetje heen en weren weer terug naar 1200 toeren. Trap ik dan de rem in en laat ik deze los (terwijl ik nog stil sta) dan gooit de auto er even 500 toeren bij om deze binnen twee seconden weer op de 1200 toeren te zetten.
Na een kilometertje in de stad heeft ie het warm genoeg om weer normaal te rijden. Tot die tijd reageert hij ook slecht op het gas. Gas los en weer erop gaat bruut. Meestal heb ik dan een verbruik van 1:10.

Bij warme motor draait hij/zij zonder verbruikers:
~750 toeren iets licht schommelend (+-50)
Met verbruikers
~900 toeren (iets licht schommelend (+/-50)
Trap ik stilstaand bij het stoplicht op de rem en laat ik daarna deze (bij stilstand) weer los dan wordt ik beloond met 100 tot 150 toeren extra om daarna direct weer op het normale toerental te komen.
De auto reageert heerlijk soepel op het gaspedaal en rijdt (korte stukjes van 10 KM met veel stoplichten ongeveer 1:14 bij koud weer. Ik denk dat de brede sloffen met vrij onzuinige banden hier ook niet meehelpen

Met name het kilometertje bruut reagerend met hoge toeren in de stad is irritant. In zijn 3 een haaks bochtje maken is met dit koude weer spelen met je leven dus is het nu maar met hoge toeren door de stad toeren. :(
Kent iemand dat verhoogde toerental bij het rem aanraken? misschien moet ik daar iets zoeken?

Nobodie14

Er zijn 3 mogelijkheden die ik zou nakijken:
- Is er een vacuüm lek? Sissend geluid? Verandering in motortoerental als je remmenreiniger in de buurt van vacuüm slangen spuit?
- Is het gasklephuis schoon? Zijn de kanaaltjes voor de AIC schoon? Bij dat laatste helpt gasklepreiniging in de benzine niet omdat het hier om lucht gaat..
- Is er een wijziging in het stationair toerental als je de stekker van de AIC (Air Intake Control) los haalt?

En weet je zeker dat je een correct (voor deze motor en ECU) werkende MAF sensor hebt geplaatst?

pecot


Ik hoor geen gesis bij draaiende motor. Binnenkort zal ik even kijken met remmenreiniger bij de slangen.
Het gasklephuis heb ik met speciale reiniger gereinigd zonder elektrisch los te koppelen. Het huis is wel mechanisch losgehaald zodat de luchtinlaat richting motor kon worden schoongemaakt. Ik heb hierbij iemand het pedaal laten intrappen om de zijkanten van de klep goed te kunnen reinigen.


Nu ga ik waarschijnlijk even heel dom overkomen  ::) maar waar zit de AIC? is dat de MAP sensor die na het gasklephuis bovenop de luchtinlaat richting motor zit?
Als ik weet welke dit is kan ik de stekker even loshalen.


Naar mijn weten heb ik een correcte MAP sensor van een bekende onderdelenzaak op basis van kenteken geplaatst. Met de originele sensor was trouwens hetzelfde probleem aanwezig. Bij het gasklephuis en omstreken reinigen heb ik het metalen staafje van de MAP sensor naar binnen gedrukt in de verwachting dat dit met een veertje weer naar buiten zou komen. Dus niet.... Toen heb ik lichtelijk verkeerd gedacht om m "dan wel even van boven te helpen" waarmee ik de complete sensor gesloopt had :'(



BriannNL


Gezien de specifieke symptomen is het ook naar mijn idee inderdaad uitgesloten dat het afhankelijk is van de hoeveelheid last.
Ik denk inderdaad dat je het in de hoek van de luchttoevoer moet zoeken, dus een mogelijk vacuümlek, problemen met de gasklep etc.


Omdat het probleem met de originele luchtmassameter ook bestond denk ik dat je die kan uitsluiten. Remmenreiniger ergens spuiten ben ik nooit zo'n fan van, omdat dat niet voor alle onderdelen zo'n fijn goedje is. Maar ja, van de andere kant, je moet wat. Controleer in ieder geval goed of alle slangen die te maken hebben met de luchttoevoer goed vastzitten en onbeschadigd zijn.


Ik begrijp dat alle problemen verdwijnen als de motor eenmaal warm is. Het zou ook nog kunnen dat de regeling op basis van de temperatuur niet goed gaat (bij een koude motor wordt er meer benzine ingespoten etc.). De Colt heeft helaas geen temperatuurmeter, maar je kunt in ieder geval kijken naar of het blauwe lampje na even rijden uitgaat. Blijft dat lampje erg lang aan, dan is de temperatuurmeting waarschijnlijk niet goed. Je kunt ook met een OBD-apparaat even checken wat de precieze temperatuur doet naarmate de motor warmer wordt. (Dit alles lijkt me een stuk minder waarschijnlijk dan een probleem met de luchtregeling, vooral ook omdat er sprake is van schommelingen.)


Wat het veranderen van het toerental na het loslaten van het rempedaal bij stilstand betreft: dat is gerelateerd aan het vacuüm, want de rembekrachtiger werkt door middel het vacuüm uit de motor. Bij het intrappen van de rem wordt er buitenluchtdruk toegelaten, bij het loslaten ontstaat er weer vacuüm (simpel gezegd). Heb het niet geprobeerd, maar het lijkt me niet normaal dat dit het toerental beïnvloedt. Misschien gaat er via de rembekrachtiger meer lucht naar de inlaat van de motor? Heb je het probleem bij loslaten van de rem ook nog bij warme motor?


Je kunt eenvoudig controleren of de rembekrachtiger werkt zoals zou moeten, door de volgende stappen uit te voeren (uit het werkplaatshandboek):
Citim
1.For simple checking of the brake booster operation, carry out the following tests:
(1)Run the engine for one or two minutes, and then stop it. If the pedaldepresses fully the first time but gradually becomes higher when depressed succeeding times,the booster is operating properly. If the pedal height remains unchanged, the booster is defective.Go to step (2).
(2)With the engine stopped, depress the brake pedal several times. Then depress the brakepedal and start the engine. If the pedal moves downward slightly, the booster is in good condition.If there is no change, the booster is defective. Go to step (3).
(3)With the engine running, depress the brake pedal and then stop the engine. Hold the pedaldepressed for 30 seconds. If the pedal height does not change, the booster is in good condition, if the pedal rises, the booster is defective.
2.If the above three tests are okay, the booster is OK. If one of the above three testsis not okay, the checkvalve, vacuum hose, or booster is defective. Check the check valve,vacuum hose for leaks, high volume engine vacuum applied to booster. Repair or replace as necessary. If these are OK, replace the booster and repeat this test starting at Step (1).


1:14 met veel stoplichten en koud weer lijkt me trouwens prima.

pecot


Bedankt voor de tips en uitleg! Dit helpt mij enorm. Gisteren en eergisteren weer even bezig geweest met de colt. Ik heb beide veerpoten vervangen ivm zwaar sturen en daarbij meteen nog een keer met een spreekwoordelijke loep onder de motorkap gekeken.


- bij een draaiende motor de map sensor lostrekken zorgt ervoor dat hij uitslaat.
- de rembekrachtiger werkt naar behoren (pfieuw)
- ik kan geen slangen van en naar het gasklephuis/de luchtinlaat vinden die lekkage vertonen
- bij mijn colt heb ik nog nooit een blauw lampje gezien van een te koude motor. zat deze al op het pre-facelift model?


De enige twee dingen die ik zelf kan bedenken is inderdaad de temperatuurmeter dat de auto denkt dat het bijvoorbeeld -20 is of zo en toch iets in het gasklephuis. Binnenkort haal ik wel een nieuwe sensor. Dat kost de kop niet.


Kan ik zelf de 0 positie van het gasklephuis opnieuw inleren of moet dit via de dealer?

BriannNL

Citim nga: pecot ne Dhjetor 24, 2017, 09:03:45 PD
- bij mijn colt heb ik nog nooit een blauw lampje gezien van een te koude motor. zat deze al op het pre-facelift model?

Jazeker, hij hoort aan te zijn als je de auto koud start. Het lampje zit in het 'vak' van de benzinemeter. Ik zou dus zeker de sensor eens vervangen, dat is inderdaad niet al te duur. Ik weet overigens niet of het lampje ook aan hoort te gaan als je de auto op contact zet (ook wanneer de auto warm is), dat zal ik later vandaag eens kijken. (Het lampje kan natuurlijk ook nog stuk zijn.)

Citim nga: pecot ne Dhjetor 24, 2017, 09:03:45 PDKan ik zelf de 0 positie van het gasklephuis opnieuw inleren of moet dit via de dealer?
Heb even in het werkplaatshandboek gekeken, dit kan alleen met Mitsubishi-apparatuur. Er wordt overigens alleen aangegeven dat dit nodig is bij vervanging van het gasklephuis.
Er staat wel dit voor vervanging of als hij los geweest is:
Citim
1.Turn the ignition switch from "ON" position to "LOCK" (OFF) position, and then hold "LOCK" (OFF) position for approximately 10 seconds or more.

Maar dat doe je bijna als vanzelf...

pecot


Zo, eergisteren een nieuwe temperatuursensor geplaatst en helaas pindakaas, geen verbetering :(
Bij het starten, wanneer alle lampjes testen, zie ik bij de benzinemeter een rood temperatuurlampje. Ik denk dat hij dus alleen aangaat wanneer te warm. Als ik met een zaklamp schijn zie ik ook geen omlijning voor een ander temperatuurlampje. Dat kan dus ook weer worden afgeschreven als oplossing. Misschien moet de auto gewoon een keer een heel lang stuk rijden om ergens iets los te krijgen of zo.


Ik ga er denk ik maar even een wintertje mee door en geef m volgend jaar maar een dealeronderhoudje met gratis leegloop van portemonnee ::) .


voor de vorm heb ik de handleiding voor losgehaalde gasklep gevolgd maar inderdaad doet dit weinig.
Mijn trukendoos is wat betreft dit punt leeg ;D .


aan de andere kant zit nu wel de audio erin. Dit lukt tenminste redelijk alhoewel ik er wel verbaast over stond dat ik niet heel eenvoudig een zekeringetje kon pakken voor de subwoofer. Die staan direct in de verbinding met de massa ??? . De plus heb ik noodgedwongen aan de al in de auto binnenkomende dikke pluskabel verbonden.


Naast het terugplaatsen van de standaard radio voor de looks en boordcomputer is het volgende erin gekomen:
Pioneer GM-d1004 ISO versterkertje (aanrader, eenvoudig te plaatsen en een groot verschil)
earthquake FC5.2 met speakeradapters en achter alleen de woofertjes voor rearfill en een pittige aanpassing aan het filter voor het hoog.
Kenwood KSC-SW11 platte subwoofer (onder de bestuurdersstoel)


al met al begint er zo een beetje vorm aan te komen. Volgende week de auto nog laten uitlijnen ivm de vervangen veerpoten en dan hoop ik er weer voor een jaartje van het "klussen" af te zijn en gewoon te kunnen rijden.




pecot


ff een brainfart. What if de koelwatertemperatuursensor niet altijd koelwater ziet waardoor de temperatuur van de sensor veranderd. M.a.w. misschien zit er een luchtbel in. Weet iemand hoe ik dit kan controleren of ontluchten?


Ik heb de auto pas een krap half jaartje en nog nooit de koelvin aangehad. Doordat er geen temperatuurmeter in zit zie je ook niet hoe warm de motor precies is. misschien heb ik nooit dat punt bereikt met mijn korte stukjes en langere stukken doorrijden in koeler weer maar misschien zit daar het defect?

BriannNL


Citim nga: pecot ne Dhjetor 30, 2017, 08:26:26 PD
Zo, eergisteren een nieuwe temperatuursensor geplaatst en helaas pindakaas, geen verbetering . 
Bij het starten, wanneer alle lampjes testen, zie ik bij de benzinemeter een rood temperatuurlampje. Ik denk dat hij dus alleen aangaat wanneer te warm. Als ik met een zaklamp schijn zie ik ook geen omlijning voor een ander temperatuurlampje. Dat kan dus ook weer worden afgeschreven als oplossing.


Hmm vreemd, je zou verwachten dat jouw auto ook zo'n lampje zou moeten hebben, gezien onze auto's uit hetzelfde jaar komen en beide van voor de facelift zijn. Zie deze foto:



Citim nga: pecot ne Dhjetor 30, 2017, 08:26:26 PD
Ik ga er denk ik maar even een wintertje mee door en geef m volgend jaar maar een dealeronderhoudje met gratis leegloop van portemonnee .
Je kunt gerust naar een goede universele garage gaan hoor, de dealer is niet per se beter. Persoonlijk zou ik er, als je er inderdaad niet uitkomt, wel eerder naar laten kijken. Je hebt er tenslotte ongemak van en de kans dat dit vanzelf verdwijnt lijkt me nihil.


Mooi dat je verder aanpassingen wel gelukt zijn. Bijna iedereen pakt de audio van de Colt wel aan, maar ieder op zijn eigen manier.  Ik ben wel benieuwd naar of je nu op de één of andere manier ook USB/AUX gebruikt? Daarvoor nemen veel mensen een aftermarket radio. Dat heb ik zelf ook gedaan, maar dan kun je niet meer wisselen tussen de verschillende gegevens op de boordcomputer tijdens het rijden. Niet onder het rijden kan het trouwens wel, met een foefje.


Citim nga: pecot ne Dhjetor 30, 2017, 08:59:27 PD
ff een brainfart. What if de koelwatertemperatuursensor niet altijd koelwater ziet waardoor de temperatuur van de sensor veranderd. M.a.w. misschien zit er een luchtbel in. Weet iemand hoe ik dit kan controleren of ontluchten?


De kans hierop lijkt me heel erg klein. Maar ontluchten hoort eigenlijk met een apparaat te gebeuren. Met wat geduld kan het ook zonder. Je moet daarvoor (bij koude motor!) de dop van het koelsysteem losdraaien (dus niet van het expansievat, maar die rechtsboven op de radiator, vanuit de auto gezien). Dan de auto warm laten draaien, net zo lang totdat de koelvin aan slaat. In de tussentijd zorg je er telkens voor dat de vloeistof tot de rand gevuld blijft. Zo heb ik het in ieder geval gedaan bij het verversen van de koelvloeistof. Het helpt eventueel als je de auto aan de voorkant opkrikt, zodat dit het hoogste punt is.


Maar voordat je dit zou doen is het veel eenvoudiger om even met een OBD-tool de temperatuur uit te lezen. Je kunt al voor een paar euro van die dingen kopen die je met bluetooth aan je telefoon koppelt, bijvoorbeeld op eBay of AliExpress.


Citim nga: pecot ne Dhjetor 30, 2017, 08:59:27 PD
Ik heb de auto pas een krap half jaartje en nog nooit de koelvin aangehad. Doordat er geen temperatuurmeter in zit zie je ook niet hoe warm de motor precies is. misschien heb ik nooit dat punt bereikt met mijn korte stukjes en langere stukken doorrijden in koeler weer maar misschien zit daar het defect?
De koelvin gaat niet zo snel aan, dat kan wel kloppen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je auto nog nooit warm geweest is. Mocht je het toch willen checken dan kun je dat doen door de auto warm te rijden en vervolgens een tijdje stationair te laten draaien, eventueel met iets verhoogd toerental. De koelvin moet dan aanslaan. Doordat de auto stilstaat heb je geen koeling van de rijwind meer en zal de koelvin eerder aanslaan.


Het zou ook nog kunnen dat het gasklephuis defect is. In dat geval zou ik er een jonge van de sloop in zetten. Maar voordat je daaraan begint zou ik in ieder geval de garage eens laten kijken en bijvoorbeeld voor de zekerheid de gasklep opnieuw laten inleren (of een universele garage dat ook kan weet ik niet zeker).


p.s. Sorry voor de late reactie, en de beste wensen!

pecot

Uiteraard ook de beste wensen terug. Vandaag kan het nog net ;D

Citim
Hmm vreemd, je zou verwachten dat jouw auto ook zo'n lampje zou moeten hebben, gezien onze auto's uit hetzelfde jaar komen en beide van voor de facelift zijn. Zie deze foto:

Zie de bijlage voor de lampjes die ik zie voor het starten. Het is echt een rode of hoort deze rood en blauw weer te geven? Dan zou inderdaad het blauwe lampje stuk kunnen zijn.


Ik maak zeker gebruik van de USB/AUX via de 3 pins achterop de radio. In deze tijd kan je niet meer zonder 8) . Ik heb een bluetooth dingetje van Amazon gehaald welke een goed volume muziek doorgeeft aan de aux en makkelijke "skip" knoppen heeft. Wat dat betreft wel een aanrader. Even duur als aliexpress en goede specs. het is een TAO Tronics TT -BR08. Mede hierdoor heb ik besloten om de AUX plug lekker hoog te houden (zie de andere foto) zodat de microfoon en bediening op goede hoogte zitten. Dat ik de Colt kocht zat er een aftermarket Pioneer in die ik juist vanwege de boordcomputer terug heb geruild voor een standaard radio. Daarna kwam ik wel echt superbedrogen uit met het geluid qua volume en klank. Dat moest wel even beter. Wat er nu in zit is niet super maar wel goed te behappen. Na een uurtje in de auto irriteert het nog niet en het kan hard genoeg om even een nummertje mee te doen.


Qua ontluchten heb ik bij warme motor de aanvoer- en afvoerslang geknepen. Dit leek wel wat te bieden. Ik zal binnenkort nog even je methode testen. Het lijkt er namelijk wel op dat de motor na het slangen knijpen met iets minder toeren start. 2600 ipv 2800 en sneller terugzakt naar normale toeren bij stilstand. Maar.. uiteraard is de buitentemperatuur ook niet constant geweest de laatste dagen.
Ondertussen heb ik wel een langer stuk gereden en daarna, terwijl de boodschappen gedaan werden, even de motor met stilstand laten draaien. de koelvin sloeg aan en ik voelde bij de slangen ook dat de thermostaatklep ook werkt door een wisseling in temperatuur in de slangen.

Ik ga het bijvullen nog even testen, mocht dat niet werken dan een OBD halen en daarna naar de garage. Met een beetje mazzel is t dan wat warmer weer waardoor het probleem weg is. Onderweg leer ik wel weer steeds meer over de auto bij.

P.S. geen probleem hoor, late reacties. Ik ben blij dat er reacties komen die mij verder helpen. Bedankt!








[verwijderd door de beheerder]

BriannNL

Citim nga: pecot ne Janar 06, 2018, 09:15:24 PD
Zie de bijlage voor de lampjes die ik zie voor het starten. Het is echt een rode of hoort deze rood en blauw weer te geven? Dan zou inderdaad het blauwe lampje stuk kunnen zijn.

Nee, het is echt een apart lampje. Zoals je op mijn foto kunt zien, hoort hij net boven het lampje van de deuren te zitten en net onder het rode lampje. Blijkbaar heeft Mitsubishi pas later bedacht om er ook een lampje voor koude motor in te gaan maken, dat hoor ik nu voor het eerst. (En jouw uitvoering zal, aan de mee gespoten handgrepen en spiegels te zien, wat luxer zijn geweest dan de mijne, dus dat kan het volgens mij niet zijn.)

Dat is inderdaad een goede oplossing! Ik heb toen ook naar zoiets gekeken, maar er uiteindelijk voor gekozen om de radio te vervangen door een aftermarket exemplaar, omdat een USB-stick me handiger leek dan bluetooth en vanwege het geluid. De speakers zijn allemaal origineel, maar alleen al het vervangen van de originele radio door een JVC (waardoor het geluid ook beter af te stellen is) heeft heel veel verschil gemaakt. Maar op deze manier is het mooi opgelost, met de originele looks.

Citim nga: pecot ne Janar 06, 2018, 09:15:24 PD
Qua ontluchten heb ik bij warme motor de aanvoer- en afvoerslang geknepen. Dit leek wel wat te bieden. Ik zal binnenkort nog even je methode testen. Het lijkt er namelijk wel op dat de motor na het slangen knijpen met iets minder toeren start. 2600 ipv 2800 en sneller terugzakt naar normale toeren bij stilstand. Maar.. uiteraard is de buitentemperatuur ook niet constant geweest de laatste dagen.
Ondertussen heb ik wel een langer stuk gereden en daarna, terwijl de boodschappen gedaan werden, even de motor met stilstand laten draaien. de koelvin sloeg aan en ik voelde bij de slangen ook dat de thermostaatklep ook werkt door een wisseling in temperatuur in de slangen.


Ik kan me eerlijk gezegd bijna niet voorstellen dat dit het probleem is, maar je zou het altijd kunnen proberen natuurlijk. Vooral omdat het duidelijk wisselt tussen koude en warme motor lijkt het me wel heel erg toevallig als er precies met koude motor telkens een luchtbel zou zitten.

Citim nga: pecot ne Janar 06, 2018, 09:15:24 PDIk ga het bijvullen nog even testen, mocht dat niet werken dan een OBD halen en daarna naar de garage. Met een beetje mazzel is t dan wat warmer weer waardoor het probleem weg is. Onderweg leer ik wel weer steeds meer over de auto bij.


Treedt het probleem helemaal niet op bij warmer buiten weer? Of is het dan minder? Ik denk dat je problemen met de temperatuur van koelvloeistof/motor wel af kunt schrijven, maar een OBD-stekker achter de hand hebben is altijd handig, want als je 'm nodig hebt heb je meestal niet de tijd om erop te wachten. ;D

Ik bedacht me net wel nog wat anders. De lambdasonde meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen en aan de hand daarvan wordt de benzine/lucht verhouding berekend. Nu is het zo dat die sensoren pas goed werken als ze behoorlijk opgewarmd zijn. Vandaar dat ze elektrisch voorverwarmd worden, om ervoor te zorgen dat ze zo snel mogelijk correct werken. Misschien dat de sensor en/of de verwarming van de sensor niet goed werkt? Hier staat wat meer info hoe je dat zou kunnen testen: https://www.autoweetjes.com/Lambdasonde.html Als de verwarming niet goed werkt duurt het een paar minuten voor dat de sensor goed werkt en je geeft aan dat na een kilometer de motor weer goed loopt. Dat zou wel aardig overeenkomen? Het is maar een gok hoor, ik zou 'm niet zonder verder onderzoek vervangen, maar misschien het bekijken waard.