Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Turbo in een mitsubishi lancer 1.6 sportback (bouwjaar 2011)

Filluar nga Bart v. A., Shtator 05, 2017, 11:17:07 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Bart v. A.

Goedendag allemaal

Mijn vraag is dus of het verstandig is om een turbo in mijn lancer te zetten. Ik vind dat me lancer nog wel een kleine boost kan gebruiken.
Heb probleem is een beetje dat ik 0,0% verstand heb van auto's, en vooral als het aan komt op motorische dingen. Ik weet dus ook niet wat voor soort turbo ik moet hebben, welke misschien te zwaar zijn voor mijn motor of juist te licht. Nogmaals, ik heb echt geen idee.
Ik zou graag een beetje advies willen op welke ik nu moet hebben en waar ik eventueel op moet letten.

Ps: ik laat dit gewoon in een carshop doen, ik doe het zeker niet zelf.

EnnoE34

Veel werk.......


Ingrijpend, en je moet ook op zoek naar ander motor management.


Kun je niet beter op zoek naar een lancer met grotere motor? In Amerika rijden ze rond met 2.4 motoren in deze lancertjes.....

Bart v. A.

Hmm.. hier moet ik dus wel goed over na denken.

En een andere auto is eigenlijk niet echt een optie.
Ik wil deze auto eigenlijk zo lang mogelijk houden en hem een beetje aanpassen naar mij wensen zeg maar.

Entharion

Citim nga: Bart v. A. ne Shtator 05, 2017, 12:27:19 MD
Hmm.. hier moet ik dus wel goed over na denken.

En een andere auto is eigenlijk niet echt een optie.
Ik wil deze auto eigenlijk zo lang mogelijk houden en hem een beetje aanpassen naar mij wensen zeg maar.

Je hebt nodig: een standalone ECU, intercooler+slangen, turbo (en wastegate), boost controller, blowoff valve, inlaat en uitlaatspruitstuk voor turbo... Bij elkaar minstens 3000 euro zonder arbeidsuren.

Het is misschien makkelijker om een turbomotor te swappen, een 4B11T moet al voor minder te vinden zijn denk ik.


Overigens heeft een ander lid (trancedrift) zijn eigen 1.8 lancer wel van een turbo voorzien.

Leo

Het lijkt me niet verstandig of een gewone 1.6 te voorzien van een turbo, zeker met een moderne auto komt daar veel meer bij kijken.

Het is veel makkelijker en goedkoper om een auto te kopen welke (af fabriek) is voorzien van een turbo.


Chaoth

Sowieso lijkt mij de 1.6 niet de goede basis voor zo iets dergelijks. Is een motor gebouwd met economisch rijden als doel.

Bart v. A.

Hmm okee dankjewel voor het advies !
Ik ga zeker even goed na denken wat ik ga doen, waarschijnlijk word het dan toch een andere auto.
Nogmaals bedankt allemaal.


trancedrift

#7
Ja, het is mogelijk, de Chinesen hebben zelfs een kit te koop, ik heb de link helaas niet meer. Qua duurzaamheid - hele slechte keuze, de blok van de 1.6 is niet echt voor bedoeld. Het was ooit ontwikkeld voor de Colt eigenlijk.


De 1.8 (4B10 motor) kan het wel hebben, met de benodigde aanpassingen, je hoef niet eens de ecu te vervangen. Ik heb het zelf gedaan, en met zeer goede resultaten. Het maximale wat ik heb uit mijn blok gehaald is 300 pk op de krukas (ruwe inschatting, maar gekalibreerd met werkelijke dyno test) op 1 bar turbo druk. Voordeel van de 4B10 is dat de blok is eigenlijk van de 4B11, dus motor is qua opbouw identiek van de 2.0, en dus heel veel voor de Evo X past op de Lancer blok. Je kan mijn topic lezen, niet alles staat uitgebreid opgeschreven maar je kan altijd vragen stellen. Foto's zijn helaas grotendeels weg door de Photobucket hosting.


Oh ja, en de vraag over de duurzaamheid - auto heeft nu 200 000 km gereden, 50 000 km met turbo en heeft 3 jaar op een rij gewerkt als track tool met honderden uren track time op Zandvoort, Assen, Zolder en Nurburgring. Het is geen goedkope hobby maar uiteindelijk ik heb een gewoone Lancer 5 seconden sneller dan een stock Evo X op Zandvoort gemaakt, voor de helft van de kosten.


Hierbij een lijst met alle aanpassingen


motor:
4B10 basis, 1800 cc
Evo X 4B11T nokkenassen + Brian Crower 4B11T klepveren (7500 redline)
Cosworth 4B11T 1.3mm MLS koppakking met ARP 4B11T headstuds
NGK BKR7EIX bougies
4B11T 560cc injectoren en Evo X 215 lph brandstofpomp
Torque solution 75A motorsteun


aan de inlaat kant:
3" AEM Ralliart Short ram intake
4G69 gasklephuis met omgewisseld besturing mechanisme
2.75" core 605 cu.inch Evo X intercooler
2.5" hard UICP & LICP
Synapse Synchronic BOV (modified for low boost)


aan de uitlaat kant:
stock Ralliart uitlaat spruitstuk, turbo elbow en downpipe
stock TD04HL-15T-7
Ultimate Racing 3" Evo X highflow cat

Stock Evo X uitlaat


Evo X GSR ECU met EDM tuned rom
Grimmspeed 3-port ecu aangestuurd boost controler, boost is vlak 0.95bar van 3000 tot 7500 toeren


Prosport AFR wideband en boost gauge
RaidHP olie druk en temperatuur gauges


Mocal 16 rij en oliekoeler met 80* thermostat en on-demand ventilator

Chamberd Oil catch can met PCV delete


onderstel en remmen:


Tein Street Flex schroefset met 9/7 kg veren
stock front strut bar

Cusco rear strut bar
Cusco front lower control arm brace


Whiteline 26mm adjustable front anti roll bar met Whiteline 10mm endlinks

Whiteline 24mm adjustable rear anti roll bar met Whiteline 10mm endlinks
Ceika BBK - 6 pot front 330x32, 4 pot rear 330x28 semifloating disks
HEL stallen gevlochten remleidingen
Motul RBF600 remvloeistof
Ferodo DS.UNO voor en Ferodo DS2500 achter remblokken
ATS DTC motorsport 18 x 8.5 +35 velgen

Je ziet het meteen 2/3 van de aanpassingen zijn op onderstel, koeling en remmen en hetzelfde geldt ook voor de kosten. Omdat je hele auto is uitgerekend voor bepaalde vermogen, ga je in eens sneller en niks werkt meer zo als het bedoeld was.