Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Help: Interieurfilter voor een Carisma facelift

Filluar nga stormfox, Janar 08, 2016, 04:34:57 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

stormfox

Dag allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij de plaatsing van een nieuwe  interieurfilter in mijn Carisma (facelift) uit 2001 met arco.
Zelf had ik verwacht om makkelijk het filter te kunnen uitschuiven, maar volgens mij heeft mijn carisma raar genoeg geen filter, zie bijlage:



Klopt het dat ik de uitsparing zelf dien uit te snijden?
Weet een van jullie ook welke filter ik dan dien te bestellen die in dat gat past?

Alvast bedankt!

Rik

trancedrift

Lijkt idd erop, geen filter. Je hebt niet alleen filter nodig maar ook het deksel. Filter moet de versie voor je model Carisma, en is zeker hetzelfde als de oude model ook. Moet niet meer dan een tientje kosten. Maar ik weet niet of het afsnijden van de metal een goede idee is...

EnnoE34

#2
twijfel of ie op die plek uberhaupt een filter heeft.


http://catalog.mann-filter.com/media/einbauanleitung/HBvkRiQG.pdf


Zo zou het er uit moeten zien met filter.

trancedrift

Plaatje 15,ziet hetzelfde uit, kan je misschien een foto maken van boven, als de ding met schroeven daaronder zit, dat is de filter gewoon achter

Eagle1982

Het verhaal klopt, niet alle uitvoeringen zijn uitgerust met dit filter, maar is wel gewoon zo te maken door die contouren open te leggen.
Het is een 2 delig filter en is voor Carisma en Space Star bij mijn weten identiek.

Voer even je kenteken in op bijv: www.winparts.nl

Ook al zitten ze er nu niet in, ze zijn wel beschikbaar.
Wel of geen airco zegt niets over het wel of niet aanwezig zijn van deze filters.


stormfox

Dank voor jullie reacties.
De kosten voor een interrieurfilter vallen behoorlijk mee.


Maar is het niet raar dat mijn auto totaal geen filter heeft, waardoor alle rotzooi van buiten inc. pollen naar binen kan komen?

Denken jullie dat het de moeite is om alsnog dit zelf in te bouwen?

EnnoE34

Het is sowieso beter voor je gezondheid.

Hieronder een voorbeeld van een gebruikt interieurfilter.



Eagle1982

Het is zeker de moeite waard, ik zit er zelf ook nog aan te denken om dit te doen nadat ik de filters van onze Spacstar heb gezien, die heeft ze namelijk wel.
De Carisma van mij heeft hetzelfde plaatje als die van jou en om de prijs hoef je inderdaad niet te laten.

trancedrift

Oh ja, als je ziet wat voor hoeveelheden stof naar binnen komen en door de filter opgevangen worden. Binnen 1 mand is die al stoffig, en na 1 jaar is zwart en vol met stukjes bladeren en van alles.

EnnoE34

Ik ga het elektronische filter van de Climate control reviseren. Daarna zuivert die ook weer voldoende de lucht.....


Kost helaas iets meer.

stormfox

#10
Inmiddels heb ik een pollenfilter!

Het onderstaande was hiervoor nodig:

1. Met een stanlymes voorzichtig een vierkant gat snijden in de daarvoor bestaande uitsparing
2. Met een stofzuiger goed alle vuil (takjes, bladeren,dode insecten) opzuigen.
3. Gat weer afplakken met duct-tape.
4. De airco reinigen met een Airco reiniger zoals Motip Airco refresher, kosten 19 euro
5. Een nieuwe Denso pollenfilter installeren, kosten 9 euro.
6. De auto goed laten luchten.

roy94

Heb je misschien ook foto's?
ik ben namenlijk hetzelfde van plan om te doen.

deduud1

Citim nga: stormfox ne Nentor 15, 2016, 03:12:29 MD
Inmiddels heb ik een pollenfilter!

Het onderstaande was hiervoor nodig:

1. Met een stanlymes voorzicht een vierkant gat snijden in de daarvoor bestaande uitsparing
2. Met een stofzuiger goed alle vuil (takjes, bladeren,dode insecten) opzuigen.
3. De airco reinigen met een Airco reiniger zoals Motip Airco refresher, kosten 19 euro
4. Een nieuwe Denso pollenfilter installeren, kosten 9 euro
5. De auto goed laten luchten.

Hoe heb je de airco gereinigd? Was dat nadat je het gat erin had gemaakt met je stanleymes?
Dicht het filter het gat wat je gemaakt heb goed af ondanks dat je het niet vast kunt klemmen?

Een hoop vragen dat weet ik ::) Ben wel benieuwd omdat ik zelf voor mijn Colt ook net een interieurfilter heb besteld en hetzelfde wilt gaan doen.

stormfox

#13
Mijn excuses  voor de late reactie, maar ik upload de beschikbare foto's via imageshack zodra ik een account heb aangemaakt.


Ik heb zelf enorm veel aan dit filmpje gehad:
https://www.youtube.com/watch?v=zKNJ31A6gDI

en de onderstaande site:
https://www.dreamcarisma.de/mitsubishi/workshop/innenraum-pollenfilter_wechseln.php

1. nadat ik het rechthoek had uitgesneden heb ik middels een stofzuiger voorzichtig alle troep eruit gezogen.
2. Hierna heb ik het gat afgeplakt met ducttape en de aircospray gebruikt.
3. Vervolgens het filter in 2 delen erin gestoken.
4. Aangezien ik geen klem heb, heb ik met ducttape dit vasteplakt. Dit is geen nette oplossing, maar prima
   totdat ik van de sloop een klem haal.

Succes.

Rik





stormfox

#14
Ik heb de onderstaande spray gebruikt:
https://www.bol.com/nl/p/motip-airco-refresher/9200000014980528/

Er zijn speciale airco schuim reinigers te bestellen vanuit Duitsland die "echt" reinigen, maar dit zou ik alleen doen
als je enorm veel last hebt van stank of schimmel.

Bij mij deed de motip spray al wonderen.
Zo gebruik je de spray: https://www.youtube.com/watch?v=RAkcdoPpB-k