Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

'95 Colt CA5A GTi-16v

Filluar nga 4Koen63, Qershor 07, 2015, 10:42:42 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

4Koen63

Goedenavond allen,


Na al ruim een week eigenaar te zijn van mijn "nieuwe" Colt GTI, wordt het eindelijk eens tijd de auto ook even te showen op het forum.
Zoals sommigen van jullie misschien al weten, heb ik mijn vorige Galant geruild tegen een Colt GTI, die behoorde tot mede-forumlid 'shaolin53'.


De Galant was een heerlijke, betrouwbare, ruime en zeer goed rijdende auto,
maar voor mijn doen toch een beetje saai. Hierom had ik de Galant te koop aangeboden en ben ik op zoek gegaan naar een sportievere auto.
Nu kwam het zo uit dat een aantal weken later hier op het forum de Colt te koop werd aangeboden. Een tijdje geappt e.d. en een week later de ruil gemaakt ;D


Foto's zeggen meer dan duizend woorden, dus bij deze:











Tot nu toe ben ik zeer content met het Coltje! In een week tijd al meer dan 1000 kilometer gereden,
mede mogelijk gemaakt door de goed werkende, achteraf ingebouwde cruise control :)


De auto is in technisch heel goede staat! Iets meer piepjes her en der natuurlijk dan de Galant, maar de Colt is dan ook alweer wat jaartjes ouder. Het motortje draait voortreffelijk en pakt goed op in elk toerental. Het feest begint natuurlijk pas als je de naald van de toerenteller richting de 8 stuurt! :D


Ook in de vaste lasten is de Colt een prettig autootje. Ik ben met verzekering en wegenbelasting een kleine 40 euro per maand minder kwijt dan bij mijn vorige Mitsubishi's :)  Tel dan ook nog mee dat de Colt tot nu toe mijn zuinigste, maar ook de snelste auto is die ik heb gehad, en dan kunnen jullie je wel voorstellen dat de Colt voorlopig toch wel een blijvertje is :D


Ben benieuwd naar jullie reacties :D


Greets Koen

EnnoE34

Dit is een Colt GTI met de 1,8-16V DOHC motor met 140 PK?

Zuinig op zijn, zal best lekker rijden. Is erg verslavend boven de 4000 toeren door te trekken. Veel plezier er mee zou ik zeggen, maar dat zal wel lukken.

Deze heeft neem ik aan een soortgelijk onderstel als de MSX, EVO wielophanging delen. Niet vervangen door standaard delen, want dan ga je aan scherpte inleveren.


trancedrift

Gefeliciteerd Koen, Colt ziet heel strak uit :) En je bent weer terug naar je favoriete velgen kleur ook :)

4Koen63

Helemaal correct @ CarismaMSX, ik neem aan dezelfde 4G93 als in jouw Carisma?
Rijdt heerlijk, en hoge toeren zijn inderdaad erg verslavend :) :)


Binnenkort zal er sowieso het een en ander gaan gebeuren aan het onderstel, want bij hard inveren lopen de achterwielen aan.
Ik moet nog even kijken wat de ET-waarde is van deze witte wielen, en dan misschien een set velgen zoeken met hogere ET-waarde.
Of het is een goed excuus om vervroegd weer gele Koni's rondom te gaan monteren ;D


Dankjewel Peter! De Colt is van dichtbij iets minder mooi dan op de foto's, maargoed het beestje is ook al 20 jaar oud :)

Entharion

Toffe wagen, dit vind ik nog wel een van de leukste versie colt om te zien.
Past ook zonder al te veel moeite een evo blok in als ik me niet vergis :)

4Koen63

Ik vind dit ook een heel leuk Coltje ja :D  Ik vind het C50-model ook heel gaaf,
maar die is me net te oud (en te traag ::) )


Dat EVO-blok zou kunnen ja, die kom je heel af en toe wel eens op internet tegen zo.
Voorlopig bevalt het 1800-tje kei goed dus daar gaat niks aan veranderd worden :)

trancedrift

Er zijn ook turbo versies van de 4G93, in de Lancer GSR bijvoorbeeld, maar ik twijfel of deze Colt het nodig heeft. 140 pk op 1120 kg rijklaar, misschien 1200 met bestuurder en volle tank, is meer dan genoeg.

4Koen63

Voertuigmassa rijklaar wordt toch berekend met een halfvolle tank en één bestuurder à 75 kilogram, dacht ik?
Leeggewicht is in elk geval maar 1020 kilogram,


dus de pk/gewichtsverhouding ligt voorlopig prima als je het mij vraagt :)

EnnoE34

Citim nga: 4Koen63 ne Qershor 08, 2015, 02:40:46 MD
Helemaal correct @ CarismaMSX, ik neem aan dezelfde 4G93 als in jouw Carisma?
Rijdt heerlijk, en hoge toeren zijn inderdaad erg verslavend :) :)


Ja, maar dan 180 graden verdraaid. En ik denk dat jij nog met een verdelerkap aan de zijkant in die rondte rijdt met 4 bougiekabels, en de MSX heeft twee Pen-bobines.


Het voordeel van de echte GTI is dat er een Japanse bak achter zit, wat weer prettiger schakelt dan de Renault bakken. Kijk ook eens naar de diverse onderdelen van de wielophanging, bij mij waren alle bussen van de achterwielophanging helemaal gaar. Vervangen was de enige optie.

Ik wil nu weer de originele delen er onder, ga ik bestellen bij partsale.eu. Dan ben ik klaar voor rond de 250 EUR. Ik kijk er wel naar uit.




EnnoE34

#9
Citim nga: 4Koen63 ne Qershor 08, 2015, 03:02:18 MD
Voertuigmassa rijklaar wordt toch berekend met een halfvolle tank en één bestuurder à 75 kilogram, dacht ik?
Leeggewicht is in elk geval maar 1020 kilogram,


dus de pk/gewichtsverhouding ligt voorlopig prima als je het mij vraagt :)

Je kunt eens kijken of je er een 60mm gasklep op kunt zetten, kan nog wel wat brengen, zit ook op de MSX. Is een populaire mod in Azie, Australië.

Citim nga: 4Koen63 ne Qershor 08, 2015, 03:02:18 MD
Voertuigmassa rijklaar wordt toch berekend met een halfvolle tank en één bestuurder à 75 kilogram, dacht ik?
Leeggewicht is in elk geval maar 1020 kilogram,

dus de pk/gewichtsverhouding ligt voorlopig prima als je het mij vraagt :)

Die is idd niets mis mee, 7,3 kg/PK. De MSX doet het slechter.

Er zijn ook nog originele turbo versies geweest, weet alleen niet of dat bij deze Colt serie was of pas bij de later Lancer 96 uitvoering.

trancedrift

Dat klopt inderdaad, net gecheckt op de RDW site, rijklaar is met alle vloeistoffen en 90% vol tank + bestuurder berekend. Is in principe altijd +100 kg op de ledig massa.

4Koen63

Massa "rijklaar" zonder benzine en bestuurder zou ook best raar zijn als je er over na denkt  :P


@ CarismaMSX, "mijn" 4G93 heeft ook gewoon zo'n zwart, vierkant blok aan de achterkant tegen de motor geplakt, één bobine voor cilinder 1 en 4, en eentje voor cilinder 2 en 3, hetzelfde als bij de 4G63 in mijn ex-Eclipsen.


Wel grappig dat bij jou de motor er andersom in ligt, zou dat met de andere bak te maken hebben? De bak onder de Colt schakelt in elk geval lekker strak en kort, zoals ik het gewend ben bij Mitsubishi :)


Pen-bobines zijn toch die individuele bobines per cilinder waar je rechtstreeks de bougie insteekt? Ik moet eerlijk toegeven dat ik het ook niet zeker weet, ik verwar het ook wel eens met DIS-bobines.


Ben voorlopig niet van plan om het vermogen aan te pakken, eerst het onderstel lekker strak maken. Als je daar nog tips voor hebt hoor ik het graag :D

EnnoE34

Citim nga: 4Koen63 ne Qershor 09, 2015, 11:25:32 PD

Wel grappig dat bij jou de motor er andersom in ligt, zou dat met de andere bak te maken hebben? De bak onder de Colt schakelt in elk geval lekker strak en kort, zoals ik het gewend ben bij Mitsubishi :)


Pen-bobines zijn toch die individuele bobines per cilinder waar je rechtstreeks de bougie insteekt? Ik moet eerlijk toegeven dat ik het ook niet zeker weet, ik verwar het ook wel eens met DIS-bobines.



Met de introductie van de Carisma, is heel Mitsubishi overgegaan op 180 graden draaien van de motoren met de bak aan bestuurderszijde. Zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met de Nedcar samenwerking. Mitsubishi gebruikte de 1300,1600, 1800 en 1800DOHC blokken in zowel de Colt, Lancer als de Carisma.


Vanwege de deal met Nedcar zijn er bij de Carisma (helaas) keuzes gemaakt om een Renault bak te plakken aan de 1300, 1600 en 1800 (Non-GDI) modellen. Qua schakelen een minpunt, qua levensduur een voordeel.


De MSX heeft twee DIS bobines vermoed ik, net als de my 1997 SOHC en jongere modellen.


Tips voor het onderstel, vooral lekker origineel houden (draagarmen, bussen etc...) en een set koni's zal de auto vast goed doen.

4Koen63

Gele Koni's rondom staan op het boodschappenlijstje :)

4Koen63

Vandaag window visors geplaats van Team Heko:





Daarbij binnen gekomen is ook een nieuw dekseltje voor de middenarmsteun :)